Gå til innhold

Pensjonsordning


Gjest Salla

Anbefalte innlegg

Gjest Salla

Har dere det?

Vil man noengang få tilbake alle de pengene man evt. sparer? er det noe lureri med pensjonsrdning?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver nå og betaler på noe sånt, ja. Tror det er 500 i måneden som blir satt over til pensjonsspar.

Pappa klagde litt på dette "lureriet" han hadde her om dagen. Penger som står på sperret konto, får han ikke frigjort før etter fylte 77(!) år! Hva som skjer med de pengene om han stryker med før den tid, aner jeg ikke - men det er jo slett ikke alle som oppnår en slik alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har via jobben - du kan jo sjekke om du har det der. Hvis ikke er det jo å anbefale - ellers blir du minstepensjonist.

Trodde jo det var noe man skulle få ved pensjonsalder da - dvs. ca 65-67 år - ikke når man blir 77. Dør man før 'tiden' så vil jo pengene gå til evnt. arvinger.

Finnes uendelig mange typer p.sparing - du kan jo kikke litt på nett hos de forskjellige forsikringsfirmaene - og så ringe dem du synes ser aktuelle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver nå og betaler på noe sånt, ja. Tror det er 500 i måneden som blir satt over til pensjonsspar.

Pappa klagde litt på dette "lureriet" han hadde her om dagen. Penger som står på sperret konto, får han ikke frigjort før etter fylte 77(!) år! Hva som skjer med de pengene om han stryker med før den tid, aner jeg ikke - men det er jo slett ikke alle som oppnår en slik alder...

Vi har en pensjonsordning på jobben. Dessuten betalte jeg en del inn privat, da det var gunstigere skattemessing enn nå.

Det er vel ingen som vet om det offentlige en gang i framtida vil samordre disse med den vanlige alderspensjonen...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har via jobben - du kan jo sjekke om du har det der. Hvis ikke er det jo å anbefale - ellers blir du minstepensjonist.

Trodde jo det var noe man skulle få ved pensjonsalder da - dvs. ca 65-67 år - ikke når man blir 77. Dør man før 'tiden' så vil jo pengene gå til evnt. arvinger.

Finnes uendelig mange typer p.sparing - du kan jo kikke litt på nett hos de forskjellige forsikringsfirmaene - og så ringe dem du synes ser aktuelle ut.

Man blir ikke automatisk minstepensjonist om man ikke har pensjonsordning ved siden av folketrygden.

Det er kun de som ikke har vært yrkesaktive, eller som har jobbet så få år/hatt så lav deltid at de ikke har fått tilstrekkelig opptjeningstid/poeng som blir minstepensjonister.

Alle som har vært yrkesaktive og tjent opp pensjonspoeng får en høyere pensjon enn minstepensjonen. Lurer du på hvor mye du har tjent opp kan du kontakte trygdekontoret og få tilsendt en serviceberegning som viser hvor mye du ligger an til å få som pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke automatisk minstepensjonist om man ikke har pensjonsordning ved siden av folketrygden.

Det er kun de som ikke har vært yrkesaktive, eller som har jobbet så få år/hatt så lav deltid at de ikke har fått tilstrekkelig opptjeningstid/poeng som blir minstepensjonister.

Alle som har vært yrkesaktive og tjent opp pensjonspoeng får en høyere pensjon enn minstepensjonen. Lurer du på hvor mye du har tjent opp kan du kontakte trygdekontoret og få tilsendt en serviceberegning som viser hvor mye du ligger an til å få som pensjonist.

Beklager at jeg sprer gal informasjon her.

Men det man får i trygd er vel uansett ikke så mye å skryte av ? 'Alle' anbefaler hvertfall at man bør he en pensjonssparing så lenge manikke får det via arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg sprer gal informasjon her.

Men det man får i trygd er vel uansett ikke så mye å skryte av ? 'Alle' anbefaler hvertfall at man bør he en pensjonssparing så lenge manikke får det via arbeidsgiver.

Alders- og uførepensjon er helt klart mye lavere enn arbeidsinntekt, så de som ikke tåler å gå ned i inntekt bør ha noe i bakhanda.

Det kan være mange måter å sikre seg økonomisk på, jeg for min del har en jobb der jeg får tilleggspensjon. Dessuten har jeg valgt å bruke en stor del av inntekten min på bolig. Denne boligen er så stor at den dagen jeg blir pensjonist kan jeg bytte til en mindre bolig og sitte igjen med et pent nettobeløp som jeg kan disponere etter eget forgodtbefinnende. På denne måten vil dessuten arvinger nyte godt av det jeg har opparbeidet dersom jeg faller fra før pensjonsalder, pengene forsvinner ikke inn i et pensjonsfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...