Gå til innhold

fremmedspråklige bhg og skoler i Norge et spm?


Solsikke

Anbefalte innlegg

På foreldreforum var det et spm om fremmedspråklige barnehager i Oslo. Ante ikke at det fantes slike. Men uansett et lite spm er disse fremmedspråklige barnehagene og skolene, kun fremmedspråklig? Er ikke hovedspråket norsk i disse barnehagene? Og litt fremmedspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Nei, akkurat som de norske barnehagene/skolene i utlandet er hovedspråket "utenlandsk" (altså, ikke språket til landet der de oppholder seg).

Slike barnehager/skoler finnes vanligvis for engelsk, fransk, tysk og skandinavisk-språklige elever.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, akkurat som de norske barnehagene/skolene i utlandet er hovedspråket "utenlandsk" (altså, ikke språket til landet der de oppholder seg).

Slike barnehager/skoler finnes vanligvis for engelsk, fransk, tysk og skandinavisk-språklige elever.

Med vennlig hilsen

For elever som bare er bosatt her for en kort tid altså?

Håper da inderlig ikke at de plasserer innvandrer barna i fremmedspråklige barnehager eller skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For elever som bare er bosatt her for en kort tid altså?

Håper da inderlig ikke at de plasserer innvandrer barna i fremmedspråklige barnehager eller skoler.

Hei,

Hvis du mener "mørkhudete innvandrere" så går de selvsagt på vanlig norsk skole.

Hvis du tenker på innvandrere fra Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike, så har de ofte sine egne skoler, hvor norsk er et "fremmedspråk".

Likeledes finnes det norske skoler i Storbritannia, Spania og mange andre land, så "vi" er nok blant de verste

Men det "glemmer" alltid FrP å fordømme, av en eller annen grunn... ;-)

Likeledes "glemmer" de at Carl I Hagen ikke snakker spansk...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du mener "mørkhudete innvandrere" så går de selvsagt på vanlig norsk skole.

Hvis du tenker på innvandrere fra Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike, så har de ofte sine egne skoler, hvor norsk er et "fremmedspråk".

Likeledes finnes det norske skoler i Storbritannia, Spania og mange andre land, så "vi" er nok blant de verste

Men det "glemmer" alltid FrP å fordømme, av en eller annen grunn... ;-)

Likeledes "glemmer" de at Carl I Hagen ikke snakker spansk...

Med vennlig hilsen

Jo, det er vel mye Carl I. og Co. "glemmer".

Men de Norske skolene i utlandet, såvel som Engelske, Franske, etc. i Norge er hovedsaklig beregnet på barn av utlendinger som er i landet på tidsbegrensede opphold. Når barna skal tilbake til sine hjemland, er det en fordel at de har fått undervisning på sitt fremtidige morsmål.

Men med disse "mørkhudede" barna i Norge, som du refererer til, høres det ut som du tenker på barn av innvandrere fra den 3. verden, og de skal sjelden tilbake til sine hjemland. Det vil derfor være en fordel om de har mest mulig undervisning på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du mener "mørkhudete innvandrere" så går de selvsagt på vanlig norsk skole.

Hvis du tenker på innvandrere fra Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike, så har de ofte sine egne skoler, hvor norsk er et "fremmedspråk".

Likeledes finnes det norske skoler i Storbritannia, Spania og mange andre land, så "vi" er nok blant de verste

Men det "glemmer" alltid FrP å fordømme, av en eller annen grunn... ;-)

Likeledes "glemmer" de at Carl I Hagen ikke snakker spansk...

Med vennlig hilsen

CIH trenger vel ikke snakke spansk da? Og jeg mener ikke mørkhudede innvandrerbarn, jeg mener alle innvandrerbarn. Det er like lite riktig at et engelsk barn fast bosatt i Norge skal gå på en engelsk skole, som det er at et mørkhudedbarn skal på en skole hvor undervisningen foregår på deres språk.

Jeg jobbet i en barnehage en gang( norsk språklig) hvor vi fikk inn ei lita forvirret engelsk jente. Jenta var flyttet til Norge sammen med mamman sin og mamman ville hun skulle lære seg norsk. Det var bare noen uker før jenta behersket svært mange ord.

Nå er jo engelsk en språk de fleste forstår, så det gjør jo ting mye enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CIH trenger vel ikke snakke spansk da? Og jeg mener ikke mørkhudede innvandrerbarn, jeg mener alle innvandrerbarn. Det er like lite riktig at et engelsk barn fast bosatt i Norge skal gå på en engelsk skole, som det er at et mørkhudedbarn skal på en skole hvor undervisningen foregår på deres språk.

Jeg jobbet i en barnehage en gang( norsk språklig) hvor vi fikk inn ei lita forvirret engelsk jente. Jenta var flyttet til Norge sammen med mamman sin og mamman ville hun skulle lære seg norsk. Det var bare noen uker før jenta behersket svært mange ord.

Nå er jo engelsk en språk de fleste forstår, så det gjør jo ting mye enklere :)

"Det er like lite riktig at et engelsk barn fast bosatt i Norge skal gå på en engelsk skole, som det er at et mørkhudedbarn skal på en skole hvor undervisningen foregår på deres språk. "

Hvem er det som bestemmer hva som er "riktig" da?

Jeg jobber ved en norsk skole i utlandet og underviser norske elever. Skolen er et tilbud til norske elever som oppholder seg her i (ut)landet for en periode eller som bor her fast. De som bor her fast er også født her, og i de fleste tilfeller har de èn forelder som er norsk. Disse barna er to-språklige og veldig priviligerte! Språket de snakker i dette landet lærer de seg jo uansett, de bor tross alt her og har venner og familie her.

Mener du at de ikke burde gå på denne norske skolen?

Det heter forresten ET språk, og ikke EN språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er like lite riktig at et engelsk barn fast bosatt i Norge skal gå på en engelsk skole, som det er at et mørkhudedbarn skal på en skole hvor undervisningen foregår på deres språk. "

Hvem er det som bestemmer hva som er "riktig" da?

Jeg jobber ved en norsk skole i utlandet og underviser norske elever. Skolen er et tilbud til norske elever som oppholder seg her i (ut)landet for en periode eller som bor her fast. De som bor her fast er også født her, og i de fleste tilfeller har de èn forelder som er norsk. Disse barna er to-språklige og veldig priviligerte! Språket de snakker i dette landet lærer de seg jo uansett, de bor tross alt her og har venner og familie her.

Mener du at de ikke burde gå på denne norske skolen?

Det heter forresten ET språk, og ikke EN språk.

Jeg vet det heter et språk og ikke en språk, det var en skrivefeil. Det er staten som skal bestemme hvilken skole barna skal gå på. Og det er klart at barn som er tospråklig er priviligerte, det har jeg ikke sagt noe annet på.

Men det jeg mener er at mange innvandrerbarn som kommer til Norge for å bo her, ikke har så mange norske venner eller norsk språklige familiemedlemmer at man kan gå ut fra at de lærer seg norsk. Før de evt begynner på skole. Så om foreldrene da selv kunne få velge hvilken skole barna skal gå på risikerer man at mange norske statsborgere ikke kan et ord norsk. Og det er slettes ikke rikitg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det heter et språk og ikke en språk, det var en skrivefeil. Det er staten som skal bestemme hvilken skole barna skal gå på. Og det er klart at barn som er tospråklig er priviligerte, det har jeg ikke sagt noe annet på.

Men det jeg mener er at mange innvandrerbarn som kommer til Norge for å bo her, ikke har så mange norske venner eller norsk språklige familiemedlemmer at man kan gå ut fra at de lærer seg norsk. Før de evt begynner på skole. Så om foreldrene da selv kunne få velge hvilken skole barna skal gå på risikerer man at mange norske statsborgere ikke kan et ord norsk. Og det er slettes ikke rikitg.

Akkurat det har du rett i.

Men nå brukte du jo bl.a et engelsk barn som eksempel.

Hvis jeg hadde vært engelsk og av en eller annen grunn hadde bodd i Norge, så kan du banne på at barnet mitt skulle ha gått i engelsk skole. Engelsk er verdensspråk nummer 1 og dessuten ville jeg jo at barnet mitt skulle prate MITT eget morsmål også.

Norsk ville jo barnet ha pratet uansett.

Min samboer er utenlandsk og dette med barn og språk har vi snakket en del om. Hvis/når vi får barn skal vi være VELDIG konsekvente med språkopplæringen og barnet skal lære begge språk.

Skulle ønske det var jeg som hadde to morsmål, men jeg har bare norsk jeg, gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim har vi Biralee international school hvor alt (?) foregår på engelsk, tror kanskje de har egen barnehage også. Det lille jeg har sett av skolen og elevene der har gitt meg inntrykk av at det er ressurssterke foreldre som har barna sine der og ikke tapere som det virker som om du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den opprinnelige m&m

I Oslo finnes det fransk skole og barnehage, og engelsk og tysk skole (mulig barnehage). Vi vurderte den franske skolen til våre barn for vi har hørt den er veldig bra. I såfall ville de gått to år i den franske barnehagen først for å lære språket, og deretter fulgt vanlig fransk skole, med norsk som fremmedspråk. Det er flere "rent norske" barn som går der.

Det finnes også barnehager for barn som nettopp har kommet til Norge, som er en slags innføringsbarnehage der de jobber mere med å lære norsk enn i vanlig barnehage.

For barn som ikke kan norsk er det nok en stor fordel å gå i en norsk barnehage for å få lekt med norske barn og lært norsk før de begynner på skolen. Hvis jeg dro til utlandet for lengre tid ville jeg sørget for at barna lærte det lokale språket, f.eks. i en lokal barnehage eller skole - forutsatt at det var OK kvalitet på skolen/bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har du rett i.

Men nå brukte du jo bl.a et engelsk barn som eksempel.

Hvis jeg hadde vært engelsk og av en eller annen grunn hadde bodd i Norge, så kan du banne på at barnet mitt skulle ha gått i engelsk skole. Engelsk er verdensspråk nummer 1 og dessuten ville jeg jo at barnet mitt skulle prate MITT eget morsmål også.

Norsk ville jo barnet ha pratet uansett.

Min samboer er utenlandsk og dette med barn og språk har vi snakket en del om. Hvis/når vi får barn skal vi være VELDIG konsekvente med språkopplæringen og barnet skal lære begge språk.

Skulle ønske det var jeg som hadde to morsmål, men jeg har bare norsk jeg, gitt..

Hvorfor jeg brukte det eksemplet vet jeg ikke. For egentlig hadde det ingenting med saken å gjøre. Denne moren valgte at barnet skulle gå i norsk barnehage og lære seg norsk. Hun hadde bosatt seg for godt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim har vi Biralee international school hvor alt (?) foregår på engelsk, tror kanskje de har egen barnehage også. Det lille jeg har sett av skolen og elevene der har gitt meg inntrykk av at det er ressurssterke foreldre som har barna sine der og ikke tapere som det virker som om du vil ha det til.

Jeg tviler ikke på at foreldrene er ressurssterke, det er vel ikke det som var poenget mitt var det vel?

Og hvem har sagt noe om tapere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oslo finnes det fransk skole og barnehage, og engelsk og tysk skole (mulig barnehage). Vi vurderte den franske skolen til våre barn for vi har hørt den er veldig bra. I såfall ville de gått to år i den franske barnehagen først for å lære språket, og deretter fulgt vanlig fransk skole, med norsk som fremmedspråk. Det er flere "rent norske" barn som går der.

Det finnes også barnehager for barn som nettopp har kommet til Norge, som er en slags innføringsbarnehage der de jobber mere med å lære norsk enn i vanlig barnehage.

For barn som ikke kan norsk er det nok en stor fordel å gå i en norsk barnehage for å få lekt med norske barn og lært norsk før de begynner på skolen. Hvis jeg dro til utlandet for lengre tid ville jeg sørget for at barna lærte det lokale språket, f.eks. i en lokal barnehage eller skole - forutsatt at det var OK kvalitet på skolen/bhg.

Der er jeg faktisk enig med deg. Da vi vurderte å flytte til Spania, snakket vi med nordmenn som hadde barna sine på lokale spanske skoler. Nå ble det ikke slik at vi flyttet fordi husene var så alt for dyre der nede. Men hadde vi flyttet hadde vi vurdert lokal skole til barna våre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært styrer for en barnehage for fremmedspråklige barn i Oslo. Ettersom barna var ganske små og kun har vært hjemme med mammma før de kommer dit, snakker de vanligvis kun sitt eget morsmål.

DErfor var mange av de ansatte morsmålslærere, men vi kunne langtfra dekke alle språkgruppers behov. Litt av poenget med denne og likn. typer barnehage, er selvsagt at barna skal sosialiseres inn i det norske samfunn og etterhvert lære det norske språket. Disse barna gikk i barnehagen forat mødrene skulle få anledning til å lære norsk, ellers ville de ikke hatt anledning til å gå på skole.

Som noen av de andre sier her, så finnes det andre typer barnehager/ skoler der ett fremmedspråk er dominerende. Det behøver jo ikke å bety at barna ikke lærer norsk godt nok. Jeg ser heller ikke bort ifra at disse barnehagene har noe positivt å tilby, som norske barnehager mangler.

SElv skulle jeg ønske vi hadde mer å velge mellom, ihvertfallnår det gjelder skoler, her vi bor. Men, akk, dengang ei.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...