Gå til innhold

dysbiose

Anbefalte innlegg

Gjest mat og allergi

I år ble jeg allergisk mot bjørkepollen for første gang i mitt liv. I tillegg til bjørk ble jeg allergisk mot veldig mange typer mat. Allergien slo ut etter flere år med mye sykdom, jeg har hatt utallige forkjølelser og infulensaer.

Jeg er en kvinne på 37 år, gift og har ett barn.

Pollenallergien er over, men matallergien er like ille. Jeg har forøvrig ikke vært allergisk mot mat før, bortsett fra noen typer skalldyr.

Allergien gir seg utslag i en fornemmelse av at halsen hovner opp + at det prikker rundt munnen. Jeg ble testet hos legen, men bjørkepollen slo ikke ut på prøvene. Jeg fikk vanlig allergimedisin, men medisinen ble jeg så trøtt av at jeg droppet den og foretrakk å holde meg innendørs, dvs. hjemme og på jobb. Utendørs beveget jeg meg kun i bil.

Pollenallergien har gitt seg, men matallergien er like "hissig". Jeg reagerer på samme måte som pollenallergien. De 6-7 ukene er dietten min begrenset til følgende;

Flatbrød, litt brød, ris, spaghetti, smør, gul ost, kylling, storfekjøtt, oljer, grønn salat (tilbehør til frokost, lunch, middag), agurk, avocado (i små mengder).

Jeg tåler ikke frukt; jeg reagerer kraftig på sukker. Kaffe og alkohol har jeg ikke engang vurdert å prøve. Svinekjøtt kjennes ut som det er giftig osv....... Jeg kunne bare fortsatt listen.......... Jeg drikker mye vann, hele dagen.

Jeg har vært hos lege. Han har kontaktet allergispesialist for meg, så jeg venter på svar fra ham. Legen stilte meg også spm om hvordan jeg har det, men jeg kan ikke skjønne at det skal ligge noe psykisk under dette. Jeg har et fint liv som jeg er fornøyd med.

For tiden prøver jeg alternativ medisin. Jeg tar fotsoneterapi hos en terapeut med lang erfaring. Hun sier jeg lider av dysbiose; at problemene mine sitter i tarmen. I tillegg fotsonebehandling tar jeg Probion (melkesyrebakterier). Jeg klarer foreløpig bare å ta små mengder av disse bakteriene.

Nå har dette pågått i 6-7 uker, og fotsoneterapeuten mener dette kan ta lang tid, dvs. flere måneder.

Mitt spørsmål er; hva sier skolemedisin om denne tilstanden? Er det noe som kan gjøres for å hjelpe meg å bli frisk igjen?

mvh

optimist

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60184-dysbiose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mat og allergi

De som har bjørkepollenallergi plages ofte med kryssreaksjoner mot en rekke rå frukter og grønnsaker - bortsett fra selleri så tåles de fleste når de er kokt. Men det er også andre tilstander enn allergi som kan føre til "opprør" i tarmene og fornemmelsen av ikke å tåle matvarer. Dessuten er det ikke sjelden å reagere på vin pga innholdet av garvesyrer og histamin - dette gir allergiliknende symptomer uten å være allergi.

Hvis du holder deg unna ting du føler du reagerer på en periode vil du sannsynligvis tåle dem igjen. Jeg snakker ikke om år, men om måneder.

Lykke til og god sommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60184-dysbiose/#findComment-260922
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...