Gå til innhold

Flykapring igjen/Infinite Justice


Gjest Mie

Anbefalte innlegg

Leste innlegget ditt på det jeg kommenterte til musikeren litt seint, så jeg skriver noen ord her i stedet.

Jeg har bare dette å si: Det er ikke lykkelige, heldige mennesker som deg (sannsynligvis) og meg som blir flykaprere.

Det er desperate mennesker i en desperat situasjon. Man gjør ikke sånt for gøy - eller for å plage andre. Når man tyr til slike virkemidler, da er alt annet prøvd på forhånd.

Og vi kan ikke dømme NOEN for det de gjør før vi har "gått en mil i deres sko". Det er meget sannsynlig at i samme situasjon ville vi gjort akkurat det samme!!

Eller er du et så godt menneske at det er helt utelukket?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nesssi

Og så vil vi helst ikke at noen skal straffes, for alle som gjør stygge og gale ting, har kanskje sittet på en kald potte da de var små. Stakkars. "Ååå ja, var det derfor du kapret det flyet ? Trodde du var slem, jeg. Nei, da trenger du ikke gå i fengsel".

*stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Nei, vi kan ikke sette oss inn i hverken flygerne, passasjerne og de ansattes situasjon under og etter kapringen før vi har opplevd det selv.

Selv om ingen ble fysisk skadet, så kan det psykiske være mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest InfiniteJustice

Dette du skriver her er bare tøys. De aller fleste flykapringer i historien har blitt utført av personer med en politisk agenda, fortrinnsvis fra islamske terrorgrupper eller fraksjoner fra ytterste venstre fløy. Deres mål har enten vært å få frigitt fengslede medsammensvorne, eller for bare å spre terror og frykt.

Dine påstander i din henvendelse til meg er tatt fullstendig ut av luften og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er nok av mennesker i nød her i verden som kommer til andre land på fredelig vis, og blir avvist. Det kan ikke være i Norges beste interesse å gi oppholdstillatelse til internasjonale forbrytere, og spesielt ikke flykaprere. Dertil er luftfarten for sårbar, og det samme er vårt internasjonale rennomé. Jeg er særlig bekymret for hva våre amerikanske allierte vil tenke om dette.

Om jeg er for god til å kapre et fly? Ja, det tror jeg faktisk jeg, med hånden på hjertet, kan si at jeg er. Noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver her er bare tøys. De aller fleste flykapringer i historien har blitt utført av personer med en politisk agenda, fortrinnsvis fra islamske terrorgrupper eller fraksjoner fra ytterste venstre fløy. Deres mål har enten vært å få frigitt fengslede medsammensvorne, eller for bare å spre terror og frykt.

Dine påstander i din henvendelse til meg er tatt fullstendig ut av luften og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er nok av mennesker i nød her i verden som kommer til andre land på fredelig vis, og blir avvist. Det kan ikke være i Norges beste interesse å gi oppholdstillatelse til internasjonale forbrytere, og spesielt ikke flykaprere. Dertil er luftfarten for sårbar, og det samme er vårt internasjonale rennomé. Jeg er særlig bekymret for hva våre amerikanske allierte vil tenke om dette.

Om jeg er for god til å kapre et fly? Ja, det tror jeg faktisk jeg, med hånden på hjertet, kan si at jeg er. Noe mer?

Er du hunkjønn eller hankjønn?

nysgjerrige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette du skriver her er bare tøys. De aller fleste flykapringer i historien har blitt utført av personer med en politisk agenda, fortrinnsvis fra islamske terrorgrupper eller fraksjoner fra ytterste venstre fløy. Deres mål har enten vært å få frigitt fengslede medsammensvorne, eller for bare å spre terror og frykt.

Dine påstander i din henvendelse til meg er tatt fullstendig ut av luften og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er nok av mennesker i nød her i verden som kommer til andre land på fredelig vis, og blir avvist. Det kan ikke være i Norges beste interesse å gi oppholdstillatelse til internasjonale forbrytere, og spesielt ikke flykaprere. Dertil er luftfarten for sårbar, og det samme er vårt internasjonale rennomé. Jeg er særlig bekymret for hva våre amerikanske allierte vil tenke om dette.

Om jeg er for god til å kapre et fly? Ja, det tror jeg faktisk jeg, med hånden på hjertet, kan si at jeg er. Noe mer?

Er veldig enige i innleggene dine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver her er bare tøys. De aller fleste flykapringer i historien har blitt utført av personer med en politisk agenda, fortrinnsvis fra islamske terrorgrupper eller fraksjoner fra ytterste venstre fløy. Deres mål har enten vært å få frigitt fengslede medsammensvorne, eller for bare å spre terror og frykt.

Dine påstander i din henvendelse til meg er tatt fullstendig ut av luften og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er nok av mennesker i nød her i verden som kommer til andre land på fredelig vis, og blir avvist. Det kan ikke være i Norges beste interesse å gi oppholdstillatelse til internasjonale forbrytere, og spesielt ikke flykaprere. Dertil er luftfarten for sårbar, og det samme er vårt internasjonale rennomé. Jeg er særlig bekymret for hva våre amerikanske allierte vil tenke om dette.

Om jeg er for god til å kapre et fly? Ja, det tror jeg faktisk jeg, med hånden på hjertet, kan si at jeg er. Noe mer?

Ja, så du tror at de med en politisk agenda gjør det for gøy??

Hva vet vi om hvordan det er å vokse opp i Palestina? Eller i Sør-Afrika under apartheid? Hvem vet hva vi ville gjort.

Men det nytter nok ikke å diskutere dette. Før vi har vært der selv.

Bare et spørsmål til:

Hvis du hadde vokst opp i Tyskland i 1930-årene, hadde du ropt Heil Hitler da? Elller ville du fremdeles vært "det gode mennesket" som skjønte at det bar galt avsted?

Og hvis du vokste opp som indianer i Amerika da de hvite kom - ville du ikke skalpert et par stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil vi helst ikke at noen skal straffes, for alle som gjør stygge og gale ting, har kanskje sittet på en kald potte da de var små. Stakkars. "Ååå ja, var det derfor du kapret det flyet ? Trodde du var slem, jeg. Nei, da trenger du ikke gå i fengsel".

*stønn*

Tenkte litt større enn til hver enkelts potte, jeg da.... Hvis du leser over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Det er av og til man støter på folk som en skulle ønske fikk en pistol mot tinningen etpar timers tid, (slik folk i et kapret fly har det) bare for å hjelpe dem til å slutte skrive slik infernalsk tull som du her gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infinite Jusitce

Ja, så du tror at de med en politisk agenda gjør det for gøy??

Hva vet vi om hvordan det er å vokse opp i Palestina? Eller i Sør-Afrika under apartheid? Hvem vet hva vi ville gjort.

Men det nytter nok ikke å diskutere dette. Før vi har vært der selv.

Bare et spørsmål til:

Hvis du hadde vokst opp i Tyskland i 1930-årene, hadde du ropt Heil Hitler da? Elller ville du fremdeles vært "det gode mennesket" som skjønte at det bar galt avsted?

Og hvis du vokste opp som indianer i Amerika da de hvite kom - ville du ikke skalpert et par stykker?

Jeg kan visst ikke komme igjennom til deg, skjønner jeg. Nei, disse flykaprerne gjør det nok ikke for gøy. Jeg mener bestemt at jeg beskrev dette i forrige innlegg, leste du det ikke?

Og hvorfor komme trekkende med konflikten i Midtøsten, eller apatheid, eller Hitlers Tyskland i 30-årene? Hva har dette med saken å gjøre?

Hvis du ønsker å diskutere Midtøsten og slike emner, gå på MIFF, Dagen eller Fundamental. Dette her er bare tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest InfiniteJusitce

Er du hunkjønn eller hankjønn?

nysgjerrige

Jeg er en eldre herremann, liten av vekst, og kulemagen gjør det vanskelig å avgjøre kjønnet i disse dager, i hvert fall fra den kanten jeg vanligvis ser det. Jeg er opprinnelig polsk jøde, fra Kracow, og bor i Norge i ydmyk takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Du skriver:

"Det er ikke lykkelige, heldige mennesker som deg (sannsynligvis) og meg som blir flykaprere. Det er desperate mennesker i en desperat situasjon. Man gjør ikke sånt for gøy - eller for å plage andre. Når man tyr til slike virkemidler, da er alt annet prøvd på forhånd."

Her ser jeg poenget ditt, men er ikke enig i at det har noe å si.

Du har nok rett i at det var desperate mennesker som gjennomførte den flykapringen.

Men så er det også et spørsmål om hva man kan godta av opptreden fra mennesker som er desperate.

Hvis en person er gjenstand for politisk forfølgelse i hjemlandet, og tar livet av en person som forsøker å fange vedkommende i selvforsvar (og vedkommende påviselig risikerer tortur eller en henrettelse som går på tvers av alminnelige rettsbegreper dersom personen får opverlevert en til myndighetene eller selv er politi e.l.), så kan du regne med at vedkommende ikke vil straffes eller utvises i Norge ved ankomst som flyktning.

Men det er en ganske stor forskjell på en voldshandling i rent selvforsvar overfor en person som aktivt søker å få en drept eller utsatt for tortur, og en voldshandling overfor personer som er uskyldige og ikke har noe med vedkommendes skjebne å gjøre.

Det er alle typer mennesker som flykter fra undertrykkende regimer rundt omkring i verden. Dessverre er kriminelle overrepresentert i forhold til den befolkningsandelen de utgjør, idet de gjerne har ekstra god grunn til å frykte regimenes vrede samt at de faktisk har muligheten til å skaffe penger til flukten langt lettere enn fattige som må tjene opp midlene ved ærlig arbeid.

Utenlandske kriminelle med en voldelig kultur som er i ferd med å bli sjelden blant norske kriminelle binder opp store ressurser til politi og bidrar til svært mange menneskelige tragedier - ikke minst blant seriøse flyktninger som forsøker å tilpasse seg livet i Norge samtidig som de ønsker å beholde en del kontakt med sin opprinnelse og andre flyktninger.

Vi bør gjøre det vi kan for å unngå å få kriminelle flyktninger hit - og å gi personer med en fortid som flykaprere opphold på huminitært grunnlag sender man et svært uheldig signal til kriminelle.

Å nekte dem dette vil ikke sende noe signal til ærlige flyktninger om at Norge er negativt innstilt til flyktninger - heller et signal om at Norge er et trygt land.

Du skriver videre:

"Og vi kan ikke dømme NOEN for det de gjør før vi har "gått en mil i deres sko". Det er meget sannsynlig at i samme situasjon ville vi gjort akkurat det samme!!"

Her er jeg også svært uenig med deg.

Det er klart at det blant mennesker som har opplevd håpløse oppvekstvilkår er flere som ender opp som kriminelle og samfunnsfiendtlige enn blant de som har hatt en trygg oppvekst.

Vi kan gjøre vårt beste for å minske problemet ved å gjøre en innsats overfor medmennesker som har kommet ut på skråplanet, som har vanskelige levevilkår, som har foreldre som burde vært umyndiggjort og/eller fengslet osv.

Vi kan også gjøre en innsats for vanskeligstilte land ved å jobbe med hjelpearbeid og forskjellige former for frivillig innsats, innsamlinger, tjenestegjøre i Forsvaret i internasjonale fredsoperasjoner osv.

Hva mange land angår vil det imidlertid ta svært lang tid før de når opp på det nivået for trygghet og velstand som vi finner her i Norge.

Men det å godta at vanskelige levevilkår kan rettferdiggjøre overgrep på andre er et håpløst utgangspunkt.

Hvor skulle grensen gå ?

Skulle det være "akseptabelt" at noen i et undertrykkende regime tok livet av et barn fordi barnet var vitne til en handling som ved en anmeldelse kunne føre til tortur eller dødsstraff for vedkommende ?

Skulle det være "akseptabelt" å kidnappe noen for løsepenger for å få penger til å flykte fra undertrykkelse når man risikerer tortur eller dødsstraff for politiske handlinger ?

Skulle det være "akseptabelt" å leve ut en kultur som gikk ut på voldsutøvelse overfor alle de som er uenig med en i småting fordi man er oppdratt i en kultur der man må hevde seg for ikke å bukke under ?

Hvis man begynner å godta ondskap, egoisme og hensynsløshet med bakgrunn i desperasjon så rakner hele grunnmuren som vår sivilisasjon er bygget på...

Du avslutter med å skrive:

"Eller er du et så godt menneske at det er helt utelukket?"

Det er knapt mulig å ta i utgangspunkt i rent hypotetiske faktorer som en håpløs oppvekst eller tilsvarende som ikke har skjedd.

Jeg tror imidlertid at det er svært få som, dersom livet deres per i dag ble snudd helt på hodet, ville vært villige til å gjennomføre en voldshandling mot uskyldige og utenforstående for egen vinning selv om de var i en desperat situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en eldre herremann, liten av vekst, og kulemagen gjør det vanskelig å avgjøre kjønnet i disse dager, i hvert fall fra den kanten jeg vanligvis ser det. Jeg er opprinnelig polsk jøde, fra Kracow, og bor i Norge i ydmyk takknemlighet.

CZESC!

Det var jo hyggelig. At du er fra Krakow, mener jeg. En fin-fin by! Har vært der to ganger.

Men du må da ha vært i Norge i 100 år siden du skriver bedre norsk enn de fleste andre av oss??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...