Gå til innhold

svartprikkete akvarieplanter


virgola

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg sett at de fleste plantene i akvariet er full av svarte prikker og render. Jeg renser grusen og veggene regelmessig, men har ikke gjordt noe med plantene. De skal vel ikke tas opp og vaskes heller, men hva kan jeg gjøre for å få dem pene og "bare" grønne igjen.

Har også fått innvasjon av snegler(grøss) som jeg ikke blir helt kvitt. Vet at de legger igjen rogn over alt, men jeg finner den aldri. Noen gode tips om hvordan jeg kan få dem bort???

Kjempeglad vist noen hvet

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har antagelig enten fått alger på plantene dine, ( f eks penselalger), eller det kan være at sneglene har skadet plantene dine.

Er det alger kan en stime med sultne Siamesiske algespisere ta knekken på de på ei lita uke. Er det sneglene som er problemet, bør du snarest skaffe deg en liten stime med Praktbotia. De elsker snegler og rensker karet for de på kort tid.

Det finnes også en del algemiddel på markedet. Spør om dette og snegleproblemet i en akvariebutikk.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagelig enten fått alger på plantene dine, ( f eks penselalger), eller det kan være at sneglene har skadet plantene dine.

Er det alger kan en stime med sultne Siamesiske algespisere ta knekken på de på ei lita uke. Er det sneglene som er problemet, bør du snarest skaffe deg en liten stime med Praktbotia. De elsker snegler og rensker karet for de på kort tid.

Det finnes også en del algemiddel på markedet. Spør om dette og snegleproblemet i en akvariebutikk.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagelig enten fått alger på plantene dine, ( f eks penselalger), eller det kan være at sneglene har skadet plantene dine.

Er det alger kan en stime med sultne Siamesiske algespisere ta knekken på de på ei lita uke. Er det sneglene som er problemet, bør du snarest skaffe deg en liten stime med Praktbotia. De elsker snegler og rensker karet for de på kort tid.

Det finnes også en del algemiddel på markedet. Spør om dette og snegleproblemet i en akvariebutikk.

:o)

Hei Poetica.

Jeg har en praktbotia, men han/hun liker vist ikke snegler. Kanskje jeg burde ha flere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Et par ganger har jeg funnet snegle i filteret ved rengjøring. Men merker ikke noe til dem ellers, bortsett fra et par hull i en plante. Har to Pakistan botiaer som sørger for å rengjøre akvariet for snegler.

Når du kjøper planter, så vær omhyggelig med å skylle dem i temperert vann.

Ta mot til deg og klipp av alle bladene som det er alger på. Algene formerer seg fort. Som Poetica skrev, så kjøp deg algespisende fisk som tar penselager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Poetica.

Jeg har en praktbotia, men han/hun liker vist ikke snegler. Kanskje jeg burde ha flere???

Du bør defintivt ha flere!! Praktbotiaer er stimfisker, og kan faktisk dø av vantrivsel når de er alene. De er svært sosiale av seg, og en liten stim på 4-5 stykker gjør hele forskjellen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør defintivt ha flere!! Praktbotiaer er stimfisker, og kan faktisk dø av vantrivsel når de er alene. De er svært sosiale av seg, og en liten stim på 4-5 stykker gjør hele forskjellen. :o)

Mitt anfall av akutt dysleksi skyldes at jeg har jobbet sent, og er helt sprengt i hodet i kveld... mer sprengt enn vanlig, that is. ;o)

*slenger opp en skråstrek*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ganger har jeg funnet snegle i filteret ved rengjøring. Men merker ikke noe til dem ellers, bortsett fra et par hull i en plante. Har to Pakistan botiaer som sørger for å rengjøre akvariet for snegler.

Når du kjøper planter, så vær omhyggelig med å skylle dem i temperert vann.

Ta mot til deg og klipp av alle bladene som det er alger på. Algene formerer seg fort. Som Poetica skrev, så kjøp deg algespisende fisk som tar penselager.

Jepp, det med å skylle plantene er kjempeviktig! Faktisk har jeg aldri opplevd å ha snegler i karene mine, antagelig fordi jeg alltid skylle nye planter i kaldt(!) vann før jeg setter de ned i karene.

Nå har jeg forresten fått en kjøper på 250 litern min! Vurderer dessuten å selge 180 litern også, for å skaffe meg ETT større kar i stedet. Nemlig dette: http://www.juwel-aquarium.de/img/ambiente/7300_82300_Schw.jpg (Et Juwel Rio 300)

Lillekaret på 60 liter kommer jeg til å beholde som yngelkar. Det er 40 Platyyngel i det nå.

:oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jepp, det med å skylle plantene er kjempeviktig! Faktisk har jeg aldri opplevd å ha snegler i karene mine, antagelig fordi jeg alltid skylle nye planter i kaldt(!) vann før jeg setter de ned i karene.

Nå har jeg forresten fått en kjøper på 250 litern min! Vurderer dessuten å selge 180 litern også, for å skaffe meg ETT større kar i stedet. Nemlig dette: http://www.juwel-aquarium.de/img/ambiente/7300_82300_Schw.jpg (Et Juwel Rio 300)

Lillekaret på 60 liter kommer jeg til å beholde som yngelkar. Det er 40 Platyyngel i det nå.

:oD

Blir grønn av misunnelse ;o) Etter hvert har jeg skjønt hvor stygt akvariet mitt er. Riper i glasset, lim(?)kliss på rammen, knust dekkglass på et av de små. Bruker et håndklede til dekkglass :o). Et ullteppe ligger mer eller mindre konstant over den ene kortsiden. (for å beskytte mot dagslys) Har merket at det er stort sett bare unger som vil bort til akvariene. Så det er ikke akkurat et blikkfang ;o)

Har ikke plass til større enn 250 + 2 stk 40 l. Har en masse ciklide yngel i de minste. Heldigvis har det kommet en zoo-butikk i byen som tar i mot all slags yngel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir grønn av misunnelse ;o) Etter hvert har jeg skjønt hvor stygt akvariet mitt er. Riper i glasset, lim(?)kliss på rammen, knust dekkglass på et av de små. Bruker et håndklede til dekkglass :o). Et ullteppe ligger mer eller mindre konstant over den ene kortsiden. (for å beskytte mot dagslys) Har merket at det er stort sett bare unger som vil bort til akvariene. Så det er ikke akkurat et blikkfang ;o)

Har ikke plass til større enn 250 + 2 stk 40 l. Har en masse ciklide yngel i de minste. Heldigvis har det kommet en zoo-butikk i byen som tar i mot all slags yngel.

Hvilke ciklider har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stort nok kar til mange flere botiaer.

Har noen store fisk og en haug med små+alle babyfiskene mine. Så inntil noen dør har jeg bare ikke plass til flere.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hvilke ciklider har du da?

Yngelen er Elfenbenciklide. Foreldrene yngler som bare det. Begynner å bli litt lei av formeringen deres. De okkuperer 1/3 av akvariet mens de har barn.

Ellers er det scalarer, thomasciklider og en litt sjelden art jeg ikke husker navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngelen er Elfenbenciklide. Foreldrene yngler som bare det. Begynner å bli litt lei av formeringen deres. De okkuperer 1/3 av akvariet mens de har barn.

Ellers er det scalarer, thomasciklider og en litt sjelden art jeg ikke husker navnet på.

Å dæven, nå ble i hvertfall jeg misunnelig!!!

Jeg har ikke kjøpt en fisk på 3 måneder, jeg. Vurderte lenge å begynne med Diskus, men droppa det. De blir for sære for meg! :o)

Kan du ikke maile meg noen ciklider, da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...