Gå til innhold

Kjøre langt med katt, erfaringer?


Gjest alven

Anbefalte innlegg

Gjest alven

Skal kjøre fra Tønsberg til Finnmark snart, og katten skal være med.

Fredrik katt er ikke særlig glad i å kjøre bil. Faktisk får han diare bare han ser en bil..

Noen gode tips? Regner med at turen vil ta omtrent to dager. Bedøve han?

Sende han med fly...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest metronom

Jeg har ikke kjørt langt med katt noen gang, bare til og fra veterinær (men det har vært prøvelse nok!).

Men jeg tror jeg ville ha sendt den med fly, hvis det er mulig. Det tar ihvertfall kortest tid og vil ikke plage katten så lenge som å kjøre i bil. Dessuten får ikke du plagen med en skrikende katt i bilen, lukta av diareen slipper du også hele veien.

Uansett bør den fraktes i bur, og jeg mener å ha hørt at flyselskapene krever reisebur som er godkjent spesielt for flytransport. Mulig dette må ha en kopp til vann festet på innsiden av buret, ettersom katten kan bli tørst på turen.

Ring og spør en veterinær om å få et beroligende middel til den (du må ikke bruke midler som er beregnet på mennesker) og spør også om hva han mener om transportmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusen

Hei

Vår katt er også meget redd for bil. I begynnelsen puttet vi henne i et transportbur eller vi tvangsholdt ho på fanget. Da kastet hun opp og pisset på seg. Så skulle vi en dag ta en kjøretur på ca 18 timer i strekk og vi måtte finne ut hvordan hun kunne slappe av. Vi fant ut at grunnen til at hun ble så redd er at hun følte seg fanget i buret og når vi hold henne. Da tok vi å bygde opp baksetet med bager og med pledd på toppen slik at baksetet kom i høgde med vinduet. Vår katt elsker å ligge der bake da å se ut vinduet. Hvist du gjør dette bør dere vere 2 personer slik at han som ikke kjører får stoppet katten hvist han vil fram å plage bilføreren. Det tok ikke mer enn 10 minutt med mjauing før hun fant ut at dette egentlig var gøy når hun hadde litt mer frihet. Vi var også føre var og fikk tak i noe beroligende hos dyrlegen før vi reiste i tilfelle hun ble helt rabiat. Husk at beroligende bør du ikke gi henne før du ser at ikke annet hjelper fordi noen katter kan reagere omvent på medisinen å bli enda mer stresse fordi de føler at noe er galt med kroppen. Vann, mat og toalett bør du vente med til pausene. Det beste er egentlig å ha katten på faste medan du kjører å bare la hun drikke litt i pausene (da slipper du for mye oppkast om hun blir bilsjuk). Å gå på toalettet er noe kattene nekter medan bilen er i fart. Legg inn dopauser.

Jeg vil ikke anbefale fly til henne. Mange katter kan bli stresset og bli nærvøse for ettertid.

Uansett hva du gjør, husk å kjøp gobiten kattesnaks med fiskesmak hos dyrebutikken før du reiser. Dette er enkelt å bestikke med og vinne tilliten tilbake med når du er fremme. Alle katter elsker frysetørket fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...