Gå til innhold

Avgift på arv fra fjern slektning?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Ja, men hvis beløpet er under 200.000 er det gratis.

10% for de neste 300.000 og 30% på resten over det. Arveskatten forfaller ikke før det er gått en evighet, særlig i Oslo. Jeg har krangla, lest, undersøkt o gkrangla og fikk satt den ned til nesten halvparten av det opprinnelige. Men det er en lang historie (2 år). Jeg har den sykdommen at jeg setter meg inn i alt så nøye, og nå lønte det seg virkelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis beløpet er under 200.000 er det gratis.

10% for de neste 300.000 og 30% på resten over det. Arveskatten forfaller ikke før det er gått en evighet, særlig i Oslo. Jeg har krangla, lest, undersøkt o gkrangla og fikk satt den ned til nesten halvparten av det opprinnelige. Men det er en lang historie (2 år). Jeg har den sykdommen at jeg setter meg inn i alt så nøye, og nå lønte det seg virkelig !

Men hva når arven skal deles på flere personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Men hva når arven skal deles på flere personer?

En arv deles ikke. Du arver det du arver uansett, og det må du betale avgift av om det er over 200 000 kroner. Du kan forøvrig si fra deg arv til f. eks unger og slipper da også å betale for det du arver som er under 200 000. Så om du f. eks arver 230 000 og sier fra deg 30000 til ungene er både ditt og ungenes arv skattefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arv deles ikke. Du arver det du arver uansett, og det må du betale avgift av om det er over 200 000 kroner. Du kan forøvrig si fra deg arv til f. eks unger og slipper da også å betale for det du arver som er under 200 000. Så om du f. eks arver 230 000 og sier fra deg 30000 til ungene er både ditt og ungenes arv skattefri.

I dette tilfelle skal nok Solsikke dele arven med 3 søsken/søskenbarn. Så da deler man arven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

I dette tilfelle skal nok Solsikke dele arven med 3 søsken/søskenbarn. Så da deler man arven!

De samme reglene gjelder jo for hver arving når de har samme forhold til boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Men hva når arven skal deles på flere personer?

Hvis arven er 1.000.000 kr og deles på 5 arvinger, blir det 200.000 på hver og ingen skatt. Hvis du sier fra deg arven, deles din del på dine arvinger som om du var død, og f eks dine tre barn får 66.666,66 kr hver. Det er den enkeltes arvede beløp som skattes, uavhengig av hvor mye arven opprinnelig var eller hvor mye de andre arver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svares avgift av all arv. Er det f.eks. 3 søsken som skal arve, kan hver person arve inntill 200 000,- før den enkelte må betale avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...