Gå til innhold

Kan kommunen gjøre dette?


Gjest irritert

Anbefalte innlegg

Gjest irritert

Vi fikk brev av kommunen ved skatte og innfordringsavd. i dag der det står at vi får tilbake på skatten, men at de har tillatt seg å overføre tilgodebeløpet for oppdekking av skyldig beløp for ubetalte barnehageregninger.

Er dette lov? Må ikke kommunen følge samme prosedyre som vanlige kreditorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i et privar firma. Når vi betaler til en leverandør, forekommer det at vi trekker fra våre fakturaer som han ikke har betalt. Våre kunder trekker fra fakturaer vi ikke har betalt. Jeg går ut fra at dere har barna i en kommunal barnehage, så kommunen har nok sitt på det rene. Nå vet ikke keg hva som legger til grunn for at dere ikke har betalt, manglende økononi eller at dere mener kravet er høyt/feil. Har dere en klage til behandling, burde de vel ikke trukket fra før denne var ferdigbehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel litt av grunnen til at dere ikke har betalt barnehageregningene. Dersom dere har sendt skriftlig klage til kommunen og påpekt faktiske feil i regningene, så skal ikke kommunen trekke dere på skatten før klagesaken er ferdig behandlet. Det er ikke såkalt "god inkassoskikk" heller. Men har dere bare latt være å betale uten noe videre, fordi dere har dårlig råd for eksempel, så har kommunen nok lov til det, ja.

Samme sak med ubetalte barnebidrag for eksempel. Går saken for langt, kan barnefar risikere samme sak; at han trekkes i lønn eller at kommunen tar skattepenger o.l. for å dekke opp det han skylder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kommunen, eller noen annen kreditor for den saks skyld, kan ta seg til rette på dette viset, nei.

For å kunne ta utlegg i noens lønn, bankinnskudd m.m. må man vel gjøre det gjennom namsmannen?

Dersom det er flere kreditorer med i bildet vil det jo bli snakk om en slags forfordeling. Tror jeg, da :-)

Hør med gjeldsofferalliansen, du!

http://www.gjeldsoffer-alliansen.no

Dessuten kan du sjekke inkassoloven og dekningsloven på http://www.lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan kommunen gjøre - dette er et klassisk eksempel på motregning. Kommunen trekker din gjeld fra det de skylder deg. Så lenge de to fordringene er mellom de samme kontraktspartene og er komputable (dvs. omhandler det samme, i dette tilfellet penger) kan den ene parten kreve motregning.

Motregning er akseptert i norsk rett bla. fordi det anses som en praktisk oppgjørsmåte og en effektiv form for inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke kommunen, eller noen annen kreditor for den saks skyld, kan ta seg til rette på dette viset, nei.

For å kunne ta utlegg i noens lønn, bankinnskudd m.m. må man vel gjøre det gjennom namsmannen?

Dersom det er flere kreditorer med i bildet vil det jo bli snakk om en slags forfordeling. Tror jeg, da :-)

Hør med gjeldsofferalliansen, du!

http://www.gjeldsoffer-alliansen.no

Dessuten kan du sjekke inkassoloven og dekningsloven på http://www.lovdata.no

Der tar du feil - kommunen kan gjøre dette. Og andre kreditorer kan også gjøre dette, så framt den kreditoren skylder deg noe også. Dette kalles motregning og er anerkjent i norsk rett. Motregning kan enten avtales, eller kan kreves av den ene parten.

At en kreditor får en fordel forann andre har man her valgt å se bort fra. Motregningsretten står faktisk så sterkt i norsk rett at det også er tillatt ved konkurs - en situasjon der man ellers legger veldig stor vekt på likestilling av kreditorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der tar du feil - kommunen kan gjøre dette. Og andre kreditorer kan også gjøre dette, så framt den kreditoren skylder deg noe også. Dette kalles motregning og er anerkjent i norsk rett. Motregning kan enten avtales, eller kan kreves av den ene parten.

At en kreditor får en fordel forann andre har man her valgt å se bort fra. Motregningsretten står faktisk så sterkt i norsk rett at det også er tillatt ved konkurs - en situasjon der man ellers legger veldig stor vekt på likestilling av kreditorene.

Ok,

Det visste jeg ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sevenup

Der jeg jobbet før tok vi ut varer fra kunder som ikke betalte og ba de sende regning. Dette ble ført som motregninger .

jeg synes dette er en flott og rettferdig ordning jeg, og lurer mer på hvofor dere ikke betaler regningene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...