Gå til innhold

Bedriften vil ikke utbetale sykepenger


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har vært sykmeldt fra jobb i snart to uker fordi at jeg er utslitt pga en vanskelig sjef.

Nå har jeg fått et brev fra arb.giver at de har besluttet å ikke betale sykepenger for de to første ukene.

Jeg har lest gjennom litt av lover og regler, og finner ikke noe som sier at de har lov til å gjøre dette. Finnes det likevel smutthull som gjør at de kan la være å betale? De skrev at de skal sende "sin mening" om saken til trygdekontoret. Skal jeg avvente at trygdekontoret tar kontakt med meg, eller ta kontakt med trygdekontoret? Hvilke rettigheter har jeg?

Takk for hjelpen og god sommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Sånn vrange sjefer er ikke noe ok, nei.

Det du kan gjøre, er å be om at trygdekontoret forskutterer sykepengene. Så krever de pengene tilbake fra sjefen din igjen.

En ting er at man ikke kan få sykepenger pga. konflikter på arbeidsplassen o.l. En helt annen ting, er dersom disse konfliktene har gjort deg syk. Her er det mange arbeidsgivere som ikke har skjønt det.

Det å skulle sloss om sånt når man er syk krever mye.

Dersom det ikke går raskt med trygdekontoret vil jeg anbefale trygdehjelpen som Irene G. driver. Jeg har veldig god erfaring med det. Ikke bare slapp jeg å slite meg helt ut på den saken, men jeg følte meg ganske trygg på at noen ivaretok mine interesser underveis. Jeg fikk også tilbakebetalt mine utlegg i saken av trygdekontoret.

http://www.trygdehjelpen.no/saker/utregning.html

Det er jeg som er k: 178

http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=595264

I mitt tilfelle trodde dessverre trygdekontoret mer på arbeidsgiver enn på meg til tross masse dokumentasjon på at det jeg sa var sant. (Arbeidsgiver prøvde seg til og med på å si at jeg hadde sluttet noen dager før sykmeldingen...blandt mange andre historier...)

Men fylkestrygdekontoret mente altså noe annet. Mye pga. at Irene G. visste hva som var viktig å få frem av dokumentasjon o.l.

Forhåpentligvis er sånne trygdekontor en sjeldenhet.

Etterhvert vil det kanskje lønne seg for deg å se seg om etter en ny arbeidsplass også? Sånn at du slipper sånne ekstrabelastninger og krøll når du er syk?

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...