Gjest used to be ama Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 3 åringen fallt i trappen for en stund siden, slo leppen sin. Sa senere at hun hadde vondt i en fortann oppe i munnen. Vi synes nå at fortennene har blitt missfarget. Er fryktelige redde for at disse skal bli stygge og at de skader røttene på de permanente tennene slik at disse også blir skadet. Hun skal til tannpleier i slutten av oktober. Er svært takknemmelig for svar mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6062-missfargete-fortenner-p%C3%A5-3-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 Hei I used to be ama. Når barn faller på en slik måte og det er skader i leppe, kinn og andre regioner i munnen er det all grunn til å være på vakt. Ofte kan det være vanskelig å se at melketenner er slått skjeve. Når du nå synes du ser en misfarging av barnets fortenner er det rimelig å anta at dette kommer av denne skaden. Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde. Som oftest går dette greit. Unger slår seg uavlatelig, men ut fra føre var prinsippet bør du følge mitt råd. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6062-missfargete-fortenner-p%C3%A5-3-%C3%A5ring/#findComment-31873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kommentar til tannlegen Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Hei I used to be ama. Når barn faller på en slik måte og det er skader i leppe, kinn og andre regioner i munnen er det all grunn til å være på vakt. Ofte kan det være vanskelig å se at melketenner er slått skjeve. Når du nå synes du ser en misfarging av barnets fortenner er det rimelig å anta at dette kommer av denne skaden. Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde. Som oftest går dette greit. Unger slår seg uavlatelig, men ut fra føre var prinsippet bør du følge mitt råd. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. "Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde." Hva annet kan en tannlege gjøre for å sjekke om det er skader på permanente anlegg enn å ta røntgen? Siden tannpleiere både tar og leser røntgenbilder, hva er det tannpleiere mangler kompetanse i? Hvor mye samarbeid har du med tannpleiere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6062-missfargete-fortenner-p%C3%A5-3-%C3%A5ring/#findComment-33745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.