Gå til innhold

Missfargete fortenner på 3 åring


Gjest used to be ama

Anbefalte innlegg

Gjest used to be ama

3 åringen fallt i trappen for en stund siden, slo leppen sin. Sa senere at hun hadde vondt i en fortann oppe i munnen.

Vi synes nå at fortennene har blitt missfarget. Er fryktelige redde for at disse skal bli stygge og at de skader røttene på de permanente tennene slik at disse også blir skadet. Hun skal til tannpleier i slutten av oktober.

Er svært takknemmelig for svar

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei I used to be ama.

Når barn faller på en slik måte og det er skader i leppe, kinn og andre regioner i munnen er det all grunn til å være på vakt. Ofte kan det være vanskelig å se at melketenner er slått skjeve. Når du nå synes du ser en misfarging av barnets fortenner er det rimelig å anta at dette kommer av denne skaden. Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde.

Som oftest går dette greit. Unger slår seg uavlatelig, men ut fra føre var prinsippet bør du følge mitt råd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommentar til tannlegen

Hei I used to be ama.

Når barn faller på en slik måte og det er skader i leppe, kinn og andre regioner i munnen er det all grunn til å være på vakt. Ofte kan det være vanskelig å se at melketenner er slått skjeve. Når du nå synes du ser en misfarging av barnets fortenner er det rimelig å anta at dette kommer av denne skaden. Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde.

Som oftest går dette greit. Unger slår seg uavlatelig, men ut fra føre var prinsippet bør du følge mitt råd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

"Det er retningen tennene ble slått på som avgjør om de permanente tannanleggene kan ha blitt skadet. Dette må vurderes av en tannlege og jeg synes du bør gjøre det snarest. Med all respekt for tannpleiere så er dette utenfor deres kompetanseområde."

Hva annet kan en tannlege gjøre for å sjekke om det er skader på permanente anlegg enn å ta røntgen? Siden tannpleiere både tar og leser røntgenbilder, hva er det tannpleiere mangler kompetanse i?

Hvor mye samarbeid har du med tannpleiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...