Gå til innhold

Trening etter IVF-forsøk


Lovinda

Anbefalte innlegg

Jeg er endlig blitt gravid etter vårt andre IVF-forsøk og har etter egginnsetting prøvd å leve veldig rolig. Ved vårt første IVF-forsøk aborterte jeg på dag 15, nå er jeg på dag 17.

Jeg går ellers jevnlig på trening ( aerobic, step og MRL (mage, rumpe, lår )), og lurer på når det er trygt å begynne med det igjen. Har ikke turd å trene etter egginnsetting, da jeg er så redd at noe kan gå galt.

Jeg håper jordmoren har et godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mummitrollet

Hei!

Er IVF-gravid selv, og tenkte som deg. I 12. uke trente jeg for første gang, og fikk kraftige blødninger etterpå. Heldigvis gikk det bra, men jeg småblødde i ca 11/2 mnd. før det ga seg. Det er jo ikke sikkert det kom pga. treningen, men man vet jo aldri. Jeg har vært veldig forsiktig etter det og ikke trent i det hele tatt. Synes ikke det er noe å stresse med, kan heller trene igjen etterpå. For meg er det ikke verdt å ta noen sjanser når man er så heldig å bli gravid med IVF. Men det er jo min mening, det er sikkert mange som er uenige. Du får i alle fall ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det veldig rolig de første ukene etter innsetting. Dels fordi jeg var redd for å forstyrre dem på noe vis, men mest fordi jeg var ganske sliten og utenfor etter inngrepene og stikkpillene. Jeg ble ganske uvel av progesteronet.

Jeg begynte så smått å trene igjen for 2 uker siden (dans). Jeg var da i 6. uke av svangerskapet. Jeg tar det fortsatt ganske/veldig forsiktig, og har tenkt å fortsette med det. Så fort jeg kjenner noe i nærheten av mageregionen, er det full stopp til det går over. Er livredd for å gjøre noe som kan skade småttisen(e).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Vanligvis er det ingen ting i veien for å trene moderat selv om man er i begynnelsen av et svangerskap. I ditt tilfelle vil jeg likevel kanskje anbefale deg å ligge litt lavere i terrenget til du er tryggere på at fosteret sitter. Den psykiske belastningen ved å abortere kan være veldig stor, spes. etter IVF, hvor man vet at svangerskapet slettes ikke er noen selvfølge. Du vil neppe tilgi deg selv hvis du har trent mye, og begynner å spekulere i om dette kan være årsaken. Jeg mener ikke å si at trening kan forårsake en abort, men rent psykisk har man det bedre hvis man vet at man har gjort alt det "riktige". Årsaken til at du har problemer med å få barn, vet jeg ingen ting om. Hvis problemet ligger i det at fosteret har problemer med å få feste i livmoren, vil jeg ikke anbefale deg i å trene så mye nå. Selvfølgelig kan du gå turer og leve mer eller mindre som normalt, men aerobic o.l. kan kanskje vente litt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...