Gå til innhold

Fødselpenger for de som føder rett etter studiene


farsnart

Anbefalte innlegg

Hei

Kjæresten min er akkurat ferdig med studiene sine og i full jobb. Siden vi venter barn i oktober, vil hun, slik vi har forstått, ikke ha mulighet til å jobbe den tiden som kreves for å få fødselpenger.

Pga praksis i studiene og graviditetsproblemer har hun ikke kunnet jobbe ved siden av skolen. Derfor får vi kun engangsstødnaden.

Skal man virkelig måtte komme betydelig dårligere ut av det økonomisk hvis man føder rett etter studiene enn hvis man føder under studiene? Er det noe vi kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fødselsstipend

Håper du leser dette til tross for sent svar.

Jeg var i samme situasjon som din kjæreste da jeg fødte mitt andre barn. Ettersom jeg hadde hatt studielån fra Lånekassen, hadde jeg krav på fødselsstipend dersom jeg fortsatte studiene. Jeg meldte meg opp i et tilfeldig fag ved høgskolen, søkte deretter permisjon fra studiene, og fikk rundt 90000 i fødselsstipend. Denne summen er avhengig av hva samboer tjener.

Dette høres litt "snuskete" ut, men det er fullt lovlig, selv om du ikke har intensjoner om å ta videre utdanning. Det stilles ingen krav om at du virkelig gjenopptar studiene du har tatt permisjon fra.

Ordningen heter altså "fødselsstipend", og du får mer informasjon i Lånekassen.

http://www.lanekassen.no/

Lykke til, håper det ordner seg for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...