Gå til innhold

Attføring - økonomisk svart hull


En_Mamma

Anbefalte innlegg

Hei -

Min tante har en liten psykisk utviklingshemming. Hun har arbeidet i alle år men er nå oppsagt pga omlegging i bedriften.

Aetat mener at hun bør attføres, da det blir vanskelig å finne nytt arbeid i hennes alder (58) og med hennes arbeidsevne.

Søknad om attføring er sendt.

MEN; i mellomtiden har hun ikke krav på dagpenger og heller ingen ytelser fra trygdekontoret.

Trygdekontoret henviser henne til sosialkontoret, men sosialkontoret vil ikke gi henne noen økonomisk støtte i denne perioden da hun har en liten sparekonto.

Så vidt vi forstår har hun derfor ikke krav på neon penger mens hun venter på at søknaden om attføring blir avgjodt. Dette kan ta tre mnd. Kan det være riktig at hun skal bruke opp sin lille sparekapital i denne perioden?

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun forsøkt å søke arbeidsledighetstrygd?

Man kan ikke få arbeidsledighetstrygd når man søker attføring, for å få arbeidsledighetstrygd må man være meldt som arbeidssøkende iht Aetats regler og det er man pr. def ikke når man søker om attføring.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundance Kid

Man kan ikke få arbeidsledighetstrygd når man søker attføring, for å få arbeidsledighetstrygd må man være meldt som arbeidssøkende iht Aetats regler og det er man pr. def ikke når man søker om attføring.

mvh,

Man pleier da å få "attføring i ventetida". Hvorfor får hun ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier da å få "attføring i ventetida". Hvorfor får hun ikke det?

Sundance,

Slik jeg forstår det er det flere forskjellige ventetider det er snakk om her. Først må man vente til det medisinske er avklart og Aetat påtar seg attføringsoppgaven, det kan ta inntil 3 mnd og det er denne perioden vi er inne i nå. Etter at Aetat har tatt saken er det ytterligere ventetid på et konkret tiltak, og i den perioden får man attføringspenger.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundance Kid

Sundance,

Slik jeg forstår det er det flere forskjellige ventetider det er snakk om her. Først må man vente til det medisinske er avklart og Aetat påtar seg attføringsoppgaven, det kan ta inntil 3 mnd og det er denne perioden vi er inne i nå. Etter at Aetat har tatt saken er det ytterligere ventetid på et konkret tiltak, og i den perioden får man attføringspenger.

mvh,

Da har hun vel krav på rehabiliteringspenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har hun vel krav på rehabiliteringspenger?

Da må man vel ha vært syk? For å få rehabliteringspenger altså?

Tante har ikke vært syk eller sykemeldt slik de fleste som søker attføring har vært. Ifølge trygdekontoret har hun ikke krav på noen trygdeytelser i denne venteperioden.

Trygdekontoret henviser henne til sosialkontoret, og sosialkontoret sier at hun ikke kan få penger fordi hun har en sparekonto.

Min tante har møysommelig spart opp en liten sum penger etter å ha jobbet i alle år, og denne summen vil gå med i denne ventetiden hvis det tar 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VargTass

Da må man vel ha vært syk? For å få rehabliteringspenger altså?

Tante har ikke vært syk eller sykemeldt slik de fleste som søker attføring har vært. Ifølge trygdekontoret har hun ikke krav på noen trygdeytelser i denne venteperioden.

Trygdekontoret henviser henne til sosialkontoret, og sosialkontoret sier at hun ikke kan få penger fordi hun har en sparekonto.

Min tante har møysommelig spart opp en liten sum penger etter å ha jobbet i alle år, og denne summen vil gå med i denne ventetiden hvis det tar 3 mnd.

Dersom hun er blitt sakt opp, og det er en saklig oppsigelse, så har man da vanligvis krav på dagpenger?

Og det burde jo komme først. Så kan man finne andre løsninger som er til beste for klienten. Feks attføring, som her.

Spill på den urimlige logikken her: AETAT har fratatt dama muligheten for dagpenger, fordi hun søker attføring...? Jeg nekter å tro det kan være så dumt? Mao, dersom søknaden ikke var sendt, så ville hun fått dagpenger?

Hva sosialkontoret og stønad til livsopphold angår, så er nok det desverre slik. - Det er opp til kommunene og vurdere behovet, og finner de at hun har kroner på bok, så må det brukes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun er blitt sakt opp, og det er en saklig oppsigelse, så har man da vanligvis krav på dagpenger?

Og det burde jo komme først. Så kan man finne andre løsninger som er til beste for klienten. Feks attføring, som her.

Spill på den urimlige logikken her: AETAT har fratatt dama muligheten for dagpenger, fordi hun søker attføring...? Jeg nekter å tro det kan være så dumt? Mao, dersom søknaden ikke var sendt, så ville hun fått dagpenger?

Hva sosialkontoret og stønad til livsopphold angår, så er nok det desverre slik. - Det er opp til kommunene og vurdere behovet, og finner de at hun har kroner på bok, så må det brukes først.

Vargtass,

Ja det er dette jeg håper at Irene G skal svare meg på.

Tante er oppsagt fordi avdelingen er lagt ned og hun hadde hatt krav på dagpenger, MEN trygdekontoret sier altså at man ikke kan søke om attføring mens man mottar dagpenger.

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket dette med både trygdekontor og soialkontor og så vidt jeg kan skjønne har tante havnet i et økonomisk svart hull.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Vargtass,

Ja det er dette jeg håper at Irene G skal svare meg på.

Tante er oppsagt fordi avdelingen er lagt ned og hun hadde hatt krav på dagpenger, MEN trygdekontoret sier altså at man ikke kan søke om attføring mens man mottar dagpenger.

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket dette med både trygdekontor og soialkontor og så vidt jeg kan skjønne har tante havnet i et økonomisk svart hull.

mvh,

Det er det verste...

Hun skal ha rehabiliteringspenger i ventetid på at aetat skal behandle saken.

ftrl § 10-8 fjerde ledd:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-8

forskrift:

http://www.lovdata.no/for/sf/so/to-19970606-0591-002.html

Det kan sågar hende hun har rett til sykepenger, hvis det er mindre enn 3 mndr fra hun sluttet i arbeid frem til fikk vedtak fra trygdekontoret om oversendelse til aetat. enten som arbeidstaker (basert på lønn, men da må det ikke være oppholdmellom arbeidsforhold og vedtak), eller som midlertidig ute av arbeid, ftrl § 8-47.

http://trygdehjelpen.no/oss/kontakt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke vise folk samtalen nedenfor som et eksempel på overgrep. For dette må da være et konstruert tilfelle? Så ille er det vel ikke?

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke vise folk samtalen nedenfor som et eksempel på overgrep. For dette må da være et konstruert tilfelle? Så ille er det vel ikke?

Egil

Hei Egil,

Dette er ikke et konstruert tilfelle.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vargtass,

Ja det er dette jeg håper at Irene G skal svare meg på.

Tante er oppsagt fordi avdelingen er lagt ned og hun hadde hatt krav på dagpenger, MEN trygdekontoret sier altså at man ikke kan søke om attføring mens man mottar dagpenger.

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket dette med både trygdekontor og soialkontor og så vidt jeg kan skjønne har tante havnet i et økonomisk svart hull.

mvh,

Irene,

Takk for svar!

Jeg ringte Trygdekontoret med de nye opplysningene jeg fikk av deg, og de avviste at dette gjaldt for perioden vi nå er inne i, de mener at reglene du henviser til kun gjelder *etter* at Aetat har overtatt saken.

Den gode nyheten var at det ser ut til at Aetat overtar saken om en uke.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irene Grøneng

Irene,

Takk for svar!

Jeg ringte Trygdekontoret med de nye opplysningene jeg fikk av deg, og de avviste at dette gjaldt for perioden vi nå er inne i, de mener at reglene du henviser til kun gjelder *etter* at Aetat har overtatt saken.

Den gode nyheten var at det ser ut til at Aetat overtar saken om en uke.

mvh,

Poenget med reglene jeg refererte til er jo nettopp at personen skal ha noe å leve av i ventetiden _før_ aetat får sett på saken!

Jeg synes det høres svært så merkverdig ut at trygdekontoret ikke er klar over dette. Det kunne vert interessant å se det svart på hvitt.. Vel, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke vise folk samtalen nedenfor som et eksempel på overgrep. For dette må da være et konstruert tilfelle? Så ille er det vel ikke?

Egil

Synes dette høres ganske vanlig ut, jeg....

Ingenting overhodet overasker meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...