Gjest samboer Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Samboeren min har hatt suprapubisk kateter i snart ett år; han skal urostomi-opereres til høsten. Sykehuset mener at det skal være tilstrekkelig å skifte kateteret hver 3 mnd. - vår erfaring er imidlertid at det blir utrolig mye trøbbel etter at det har gått ca 6 uker. De siste ukene har det vært utrolig mye problemer og to ganger har kateret måttet bli skiftet akutt. Først gikk det helt tett ca 2 mnd etter det ble skiftet sist - det var ikke mulig å få åpnet det igjen og det ble skiftet akutt. Så 4 uker senere gikk kateteret igjen helt tett. Vi forsøkte å åpne det med å presse inn saltvann vha en 60ml sprøyte - plutselig hørte vi et smell og en time senere falt hele kateteret ut... Dette medførte store smerter, ambulanse til sykehuset - og nytt kateter igjen. Sprøsmålet vårt er om det er noe vi kan gjøre annerledes slik at vi slipper disse akutt-situasjonene. - Kateteret skylles daglig med saltvann - Hver 14.dag skylles med klorheksidin - Han går med pose stort sett hele tiden, da alle episodene med tett kateter har medført at han opplever ubehag så snart kateteret forsøkes "plugget". Han har svært store urinmengder pga stort væskeinntak som følge av medsiner som gir ekstrem munntørrhet. Er dette en av grunnene til at det er så mye trøbbel med kateteret? Hva kan ha vært årsaken til at kateteret falt ut nå sist? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60681-kateteret-falt-ut-talseth/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Generelt kan jeg si at det "alltid" blir problemer med kateter som ligger inne. Det er veldig individuelt hvorlenge et kateter kan ligge inne før det begynner å tette seg. Stor urinmengde skulle heller gi mindre trøbbel (mindre konsentrering av innholdet i urinen) enn mer trøbbel. - Jeg synes dere skal forsøke å få i stand en avtale med sykehuset om å beytte kateter oftere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60681-kateteret-falt-ut-talseth/#findComment-264706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.