Gå til innhold

Irene Grøneng


Vanedis

Anbefalte innlegg

Jeg svarte deg lengre nede, men vet ikke om du sjekker der. Legger derfor svaret mitt inn her også.

Jeg skjønner at trygderetten er et stort område å holde seg ajour på. Det som blir litt "feil", er at "vanlige folk" ser at du kaller deg rettshjelper. Når du svarer, så kan det oppfattes som svaret ditt er det "endelige". Det står jo ikke noe om "dine forbehold", og at man evt. kan ha rettigheter gitt i andre lover. Kanskje det burde stått noe om det?

Nå kan det lett oppfattes som om at der ikke er noe å hente andre plasser. Viser et eksempel: http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=457901

Her kunne personen hatt rett til gratis operasjon. Slik jeg ser det hadde det vært stor forskjell om det i svaret ditt var et forbehold om andre lover kunne dekke dette.

Nå kan det kanskje oppfattes som jeg er veldig kritisk til deg, men det er jeg faktisk ikke. Setter stor pris på dine svar her inne. Du fortjener en takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Når vedk spør om støtte til briller svarer jeg på spørsmål om briller ut fra folketrygdens regler. Det fremgår av velkomstsiden at denne forumgruppen handler om folketrygloven.

Det er ikke naturlig at jeg sier at folk kan ha rett på laseroperasjon når de spør om støtte til briller, all den tid jeg ikke kan vurdere verken risiko eller nytteeffekt av en slik operasjon, det er en medisinsk vurdering som legen må gjøre. (På samme måte som det heller ikke er naturlig at jeg sier at man kan søke om fedmeoperasjon i utlandet til folk som spør om trygdeetaten dekker Xenical - eller går inn på alle mulige behandlingsmåter for andre typer sykdommer som folk måtte ha når de spør om en eller annen trygdeytelse. Tenker du etter så skjønner du sikkert at det ikke er mulig, tidsbruken ville sprengt alle rammer for denne forumgruppen).

Det er selvsagt veldig nyttig at dere - brukerne - kommer med ulike innspill, uavhengig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vedk spør om støtte til briller svarer jeg på spørsmål om briller ut fra folketrygdens regler. Det fremgår av velkomstsiden at denne forumgruppen handler om folketrygloven.

Det er ikke naturlig at jeg sier at folk kan ha rett på laseroperasjon når de spør om støtte til briller, all den tid jeg ikke kan vurdere verken risiko eller nytteeffekt av en slik operasjon, det er en medisinsk vurdering som legen må gjøre. (På samme måte som det heller ikke er naturlig at jeg sier at man kan søke om fedmeoperasjon i utlandet til folk som spør om trygdeetaten dekker Xenical - eller går inn på alle mulige behandlingsmåter for andre typer sykdommer som folk måtte ha når de spør om en eller annen trygdeytelse. Tenker du etter så skjønner du sikkert at det ikke er mulig, tidsbruken ville sprengt alle rammer for denne forumgruppen).

Det er selvsagt veldig nyttig at dere - brukerne - kommer med ulike innspill, uavhengig av meg.

Mente selvfølgelig ikke at du skulle redegjøre for andres lover eller gå inn på medisinske vurderinger. Såvidt jeg kan se så skrev jeg ingenting om det. Jeg har full forståelse for dine begrensninger.

Ville bare si at det kanskje hadde vært en ide å avslutte enkelte svar med et lite forbehold om at andre instanser/lover kan dekke det folk spør om - altså ikke gå inn på evt. hvem som kan dekke eller evt. hvilke lov. Det er ikke alle som er klar over at de evt. kan ha rettigheter andre plasser enn trygdeetaten.

Mange klarer ikke å skille mellom hva trygdeetaten dekker, eller hva andre instanser driver med. Det ser man jo stadig eksempler på. Når folk da får et svar, så kan de lett tro at det er det "endelige svaret".

Tror jeg snart gir opp å forklare...

Du får gjøre hva du mener er best. Det var kun et innspill fra en som har erfaring med å veilede folk i forhold til sine rettigheter. Det skader sjelden å ta forbehold i sine svar til klienter/brukere av en tjeneste.

Lykke til videre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vedk spør om støtte til briller svarer jeg på spørsmål om briller ut fra folketrygdens regler. Det fremgår av velkomstsiden at denne forumgruppen handler om folketrygloven.

Det er ikke naturlig at jeg sier at folk kan ha rett på laseroperasjon når de spør om støtte til briller, all den tid jeg ikke kan vurdere verken risiko eller nytteeffekt av en slik operasjon, det er en medisinsk vurdering som legen må gjøre. (På samme måte som det heller ikke er naturlig at jeg sier at man kan søke om fedmeoperasjon i utlandet til folk som spør om trygdeetaten dekker Xenical - eller går inn på alle mulige behandlingsmåter for andre typer sykdommer som folk måtte ha når de spør om en eller annen trygdeytelse. Tenker du etter så skjønner du sikkert at det ikke er mulig, tidsbruken ville sprengt alle rammer for denne forumgruppen).

Det er selvsagt veldig nyttig at dere - brukerne - kommer med ulike innspill, uavhengig av meg.

Innlegget jeg viste til gjaldt ikke briller, men laseroperasjon: http://www.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=457901

Jeg er ikke ute etter å starte en ny debatt vedr. veiledningsplikt, men i dette rundskrivet finner du informasjon om hvilke plikter man har etter forvaltningsloven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/rsk/rtv/tt-19971101-0071-060.html&emne=veiledningsplikt&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...