Gå til innhold

Noen som kjenner ferieloven ?


Atene

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner den ikke særlig godt, men jeg stusset litt da samboeren fortalte at på jobben hans får de ikke feriepenger, men vanlig lønn.

Står det ikke i loven at man skal ha 10,2% av fjorårets inntekt da ? Eller er det valgfritt ? Jeg mener selv at jeg en gang fikk lønn, fordi jeg hadde steget så mye i lønn siden fjoråret at lønnen var høyere enn feriepengene, men hva hvis den ikke er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dinside.no/page/katnavf/1185.shtml

Her kan du lese alt om feriepenger!

Man skal ha feriepenger (en viss prosent av fjorårets lønn, avhengig av hvor mye ferie man har 4 eller fem uker, feks, om man er over 60 år osv osv), men mange steder får man dette utbetalt som "vanlig lønn", skattefritt, med et lite "feriepengetillegg" slik at summen blir den samme.

Hva bedriften velger å kalle dette, og hvordan det gjøres lønnsutbetalings-teknisk, er det samme, men totalsummen skal være lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også lønn istedet for feriepenger en gang av samme grunn som deg. Den regelen er sikkert falt bort for lenge siden, for vår lønnsavdeling kjente ikke til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er dette du mener. Men det er vel vanlig at, hvis man har fast måneds lønn, at man får feriepenger i mai eller juni (uansett om man har ferie da eller ikke) også får man vanlig lønn når man er på ferie ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er dette du mener. Men det er vel vanlig at, hvis man har fast måneds lønn, at man får feriepenger i mai eller juni (uansett om man har ferie da eller ikke) også får man vanlig lønn når man er på ferie ??

Ja, det mener jeg også.

Men på jobben til mannen min, sier de at han får vanlig lønn _både_ i juni, og når han er på ferie.

Det taper han jo etpar tusen på. Så derfor lurer jeg på om dette er riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Apotek1

I staten får man skattefri lønn i juni, samt et feriepengetillegg. Man får også lønn under ferie. Feriepengetillegget er differansen mellom de prosentene du egentlig har krav på og de kronene du får utbetalt i juni og når du har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...