Gå til innhold

Ekstraslag og svangerskap

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk mitt første barn for 4 år siden har jeg vært plaget av ekstraslag på hjertet. For et år siden fikk jeg mitt andre barn, og i det svangerskapet var jeg svært plaget av ekstraslag. En periode virket det som om hjertet slo på den måten hele tiden. Midtveis i svangerskapet (på den tiden jeg selv var svært plaget av ekstraslag) ble det registrert ekstraslag og uregelmessig fosterlyd hos fosteret også. Jeg ble sendt til flere undersøkelser, men legen på sykehuset sa det var normalt. Fastlegen min og jordmor var imidlertid bekymret. Etter uke 30 var fosterlyden fin og etter fødselen lå sønnen min på barneavd et døgn for observasjon. Alt har vært fint etterpå. Jeg selv er fortsatt svært plaget av ekstraslag hele dagen, og spesielt når jeg legger meg om kvelden. Noen ganger blir jeg uvel og "anpusten". Er dette farlig? Kan det være at mine ekstraslag var årsaken til den uregelmessige fosterlyden? Ønsker nå å bli gravid for 3. gang, men det skremmer meg litt siden jeg har så urolig hjerte. Er redd det skal påvirke fosteret. Det var ikke noe morsomt å høre den uregelmessige rytmen fra det lille hjertet. Kan du si noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60781-ekstraslag-og-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Tullerull.

Denne formen for ekstraslag (ekstrasystoli) er av natur uskyldig og representerer ikke noen belastning for hjertet. Imidlertid vil det for enkelte personer være subjektivt besværlig, og mange synes tilstanden er plagsom og litt ødeleggende for livskvaliteten. Andre, som ofte kan ha vesentlig flere ekstraslag, vil ikke engeng merke at de har dem. Det er således store individuelle forskjeller, spesielt med henblikk på hvordan ekstraslagene oppleves.

Det er lite / ikke trolig at dine egne ekstraslag hadde noen effekt på fosterets hjerterytme.

Det er mulig at det vil kunne hjelpe deg å få registrert hvor mange ekstraslag du egentlig har ( f.eks. utregnet i % av totalantall slag pr. døgn). Det kan med letthet registreres ved hjelp av en båndspiler (Holter-monitor) som tar opp et kontinuerlig EKG over 24 timer. På den måten blir mange hjulpet til lettere å kunne bearbeide sine psykiske reaksjoner på ekstraslagene, og dermed kunne ignorere dem i større grad.

Det er neppe noe som taler mot at du skulle gå igang med ditt 3. svangerskap på dette grunnlaget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...