Gjest Cath23 Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Samboeren min (29) har en kul i lysken som er veldig øm og vond. Tror dette kan være en lymfeknute. Han var i utlandet for omtrent en måned siden, og pådro seg muligens en virusinfeksjon der, og sleit med voldsom diarré i to uker etter at han kom hjem. Dette har gått over nå. Han har også fått en kul nederst på leggen, som er helt gul. Vet ikke om dette kan ha noen sammenheng.. Bør han få undersøkt denne kulen i lysken? Hvor lenge kan han evt. gå før han bør gå til legen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60794-tittel-mangler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Hovne og ømme lymfeknyter er som regel tegn på en immunologisk reaksjon og/eller infeksjon. Hvis slike lymfeknyter finnes lokalt er det tegn på at det er den delen av kroppen som dreneres til den /de knytene som har en lokal prosess. F. eks. ømme og hovne lynfeknyter i lysken tyder på infeksjon i beina eller leggen, eventuelt i underlivet. Det kan være både bakterier eller virus men også soppinfeksjoner. For å prøve å være konkret i din samboers tilfelle, er det vanlig med diarre under/etter utenlandsopphold. (vi reagerer ganske ofte på anerledes bakterieflora som finnes der). Man kan selvfølgelig ikke utelukke infeksjon med tarmpatogene mikrober. Men hvis det har gått over er det greit. Jeg tror ikke at diarreen har noe sammenheng med lymfeknytene. Derimot er det godt tenkelig at det har vært en lokal prosess i leggen, som du nå ser spor etter, men etter din beskrivelse er dette også ferd med å klinge av. Hvis prosessen fortsetter, og ikke går over i løpet av relativt kort tid ville jeg oppsøke lege. Det er tross alt mulig å plukke opp enkelte for oss mindre kjente infeksjoner i utlandet. (du nevner ikke hvor i utlandet han har vært. Slike, for oss uvanlige infeksjoner forekommer mest i Afrika og Sydøstasia. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60794-tittel-mangler/#findComment-270074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Hovne og ømme lymfeknyter er som regel tegn på en immunologisk reaksjon og/eller infeksjon. Hvis slike lymfeknyter finnes lokalt er det tegn på at det er den delen av kroppen som dreneres til den /de knytene som har en lokal prosess. F. eks. ømme og hovne lynfeknyter i lysken tyder på infeksjon i beina eller leggen, eventuelt i underlivet. Det kan være både bakterier eller virus men også soppinfeksjoner. For å prøve å være konkret i din samboers tilfelle, er det vanlig med diarre under/etter utenlandsopphold. (vi reagerer ganske ofte på anerledes bakterieflora som finnes der). Man kan selvfølgelig ikke utelukke infeksjon med tarmpatogene mikrober. Men hvis det har gått over er det greit. Jeg tror ikke at diarreen har noe sammenheng med lymfeknytene. Derimot er det godt tenkelig at det har vært en lokal prosess i leggen, som du nå ser spor etter, men etter din beskrivelse er dette også ferd med å klinge av. Hvis prosessen fortsetter, og ikke går over i løpet av relativt kort tid ville jeg oppsøke lege. Det er tross alt mulig å plukke opp enkelte for oss mindre kjente infeksjoner i utlandet. (du nevner ikke hvor i utlandet han har vært. Slike, for oss uvanlige infeksjoner forekommer mest i Afrika og Sydøstasia. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60794-tittel-mangler/#findComment-270076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Hovne og ømme lymfeknyter er som regel tegn på en immunologisk reaksjon og/eller infeksjon. Hvis slike lymfeknyter finnes lokalt er det tegn på at det er den delen av kroppen som dreneres til den /de knytene som har en lokal prosess. F. eks. ømme og hovne lynfeknyter i lysken tyder på infeksjon i beina eller leggen, eventuelt i underlivet. Det kan være både bakterier eller virus men også soppinfeksjoner. For å prøve å være konkret i din samboers tilfelle, er det vanlig med diarre under/etter utenlandsopphold. (vi reagerer ganske ofte på anerledes bakterieflora som finnes der). Man kan selvfølgelig ikke utelukke infeksjon med tarmpatogene mikrober. Men hvis det har gått over er det greit. Jeg tror ikke at diarreen har noe sammenheng med lymfeknytene. Derimot er det godt tenkelig at det har vært en lokal prosess i leggen, som du nå ser spor etter, men etter din beskrivelse er dette også ferd med å klinge av. Hvis prosessen fortsetter, og ikke går over i løpet av relativt kort tid ville jeg oppsøke lege. Det er tross alt mulig å plukke opp enkelte for oss mindre kjente infeksjoner i utlandet. (du nevner ikke hvor i utlandet han har vært. Slike, for oss uvanlige infeksjoner forekommer mest i Afrika og Sydøstasia. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60794-tittel-mangler/#findComment-270077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.