Gå til innhold

trenger svar (langt)


Gjest lillemusmei

Anbefalte innlegg

Gjest lillemusmei

Hei! Jeg lurer på noe som gjelder prolaktinverdien min.

Jeg fødte i april i 1998 og ammet ca. ett år. (Hadde veldig store startvansker med ammingen.) Deretter forsvann melken raskt. I det siste har det bare blitt mer og mer melk igjen. Kjennes noen ganger ut som melkespreng. Ofte må jeg bytte klær utpå dagen pga. flekker.

Jeg har fått målt prolaktinverdien min som er VELDIG høy. Nå lurer jeg fælt på om jeg er veldig syk. Har jo hørt litt om prolaktinomer.....

Må det måles flere andre hormoner? I tilfelle hvilke? Må jeg henvises til spesialist, og i tilfelle er det en gynekolog? Må det medikamenter til eller noe annet?

Jeg er 29 år, bruker Levonova og er ikke gravid igjen (har tatt test). Kan det være en bivirkning på hormonspiralen? Den ble satt inn i midten av oktober 1999.

Håper du vil svare da legen min sier han er usikker på hva som skal gjøres videre. Det er jo greit å vite når jeg skal til legen neste gang.

Takk ellers for en veldig fin spalte.

Hilsen Lillemusmei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Lillemusmei.

Du opplyser ikke verdien på prolaktin! Det kan svinge veldig og en enkelet prøve sier ikke så mye, den må gjentas. Noen medikamenter øker produksjonen, f.eks. visse nervemedisiner. Det er litt forskjell på normalområdet, øvre grense ligger ved 550-800. Ved verdien over 2.000 vil 1/3 ha et prolaktinom, altså en godartet svulst på hypofysen. Den påvises ved CT eller MR (en slags røntgenundersøkelse). De fleste svulster kan behandles med medikament (Parlodel, Dostinex eller Norpolac). Behandlingen ivaretas av gynekologer eller endokrinologer. Det kan være aktuelt å sjekke om du har eggløsning, hormonspiralen kan gjøre det vanskelig å vurdere om du har normal syklus (høyt prolaktin vil stoppe eggløsning og menstruasjonene). Lavt stoffskifte kan øke prolaktinproduksjon, det bør sjekkes. Hormonspiralen har ikke noe med saken å gjøre. Hvis din lege er usikker bør du henvises til en av nevnte type spesialister. Hvor er det lettest å få time?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...