kivi Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Hei der! Jeg er ei 20 år gammel jente som studerer i Nederland, Nå er jeg hjemme på ferie og har mer problemer med astmaen enn vanlig. Det er ikke alvorlig eller noe, merker bare at jeg blir oftere tett. Nå lurer jeg på om jeg selv kan prøve å oppjustere dosene for å se om det går bedre ? Jeg bruker nå pulmicort turbohaler 400 mcg 1 dose hver kveld, oxis 12 mcg 1 dose hver kveld og ventolin 200 ved behov. Hva kan jeg eventuelt oppjustere/forandre? På forhånd takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Det høres rimelig ut at du prøver deg frem litt, så du kan trygt ta Pulmicort x 2 daglig. Når det gjelder Oxix så har denne 12 timers virketid, derfopr bør du ta denne sammen med Pulmicort x 2 daglig. Det er også lurt å passe på at det er 12 timer mellom doseringene for å få et jevnt innhold av medisiner i kroppen. Ventolin kan du ta når behovet melder seg. Ditt forbruk av Ventolin gjennspeiler gjerne sykdomstilstanden. Hvis behovet er stort, betyr det vanligvis at du får for lite inhalasjonssteroider ( Pulmicort). Når du er riktig dosert, bør Ventolin kun være med i lommen og nesten ikke brukes. Når du føler at du er i form igjen, kan du vente litt med å redusere Pulmicort ( 14 dager ca). Oxis bør du for øvrig ta fast x 2 daglig, da den altså kun har 12 timers virketid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/#findComment-264412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kivi Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Det høres rimelig ut at du prøver deg frem litt, så du kan trygt ta Pulmicort x 2 daglig. Når det gjelder Oxix så har denne 12 timers virketid, derfopr bør du ta denne sammen med Pulmicort x 2 daglig. Det er også lurt å passe på at det er 12 timer mellom doseringene for å få et jevnt innhold av medisiner i kroppen. Ventolin kan du ta når behovet melder seg. Ditt forbruk av Ventolin gjennspeiler gjerne sykdomstilstanden. Hvis behovet er stort, betyr det vanligvis at du får for lite inhalasjonssteroider ( Pulmicort). Når du er riktig dosert, bør Ventolin kun være med i lommen og nesten ikke brukes. Når du føler at du er i form igjen, kan du vente litt med å redusere Pulmicort ( 14 dager ca). Oxis bør du for øvrig ta fast x 2 daglig, da den altså kun har 12 timers virketid. Kjære Wenche Tusen takk for raskt svar. Jeg ville bare komme med en kommentar, og det er at jeg fikk oxis fordi jeg hadde problemer med astmaen om natten, og derfor bare skulle ta den før leggetid. Bør jeg allikevel ta denne om morgenen også? Kan jeg la være å ta den i gode perioder eller bør jeg ta oxis også hele tiden? (1 eller 2 ganger om dagen...) jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg må ta og når, selv om jeg har fått forklaring av legen mange ganger.. jeg bruker 200 doser ventolin innen 2 måneder.. er det for mye? Unnskyld at jeg stiller så mange spørsmål. Tar gjerne imot råd fra andre enn Wenche også.. takker og bukker !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/#findComment-264417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kivi Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Kjære Wenche Tusen takk for raskt svar. Jeg ville bare komme med en kommentar, og det er at jeg fikk oxis fordi jeg hadde problemer med astmaen om natten, og derfor bare skulle ta den før leggetid. Bør jeg allikevel ta denne om morgenen også? Kan jeg la være å ta den i gode perioder eller bør jeg ta oxis også hele tiden? (1 eller 2 ganger om dagen...) jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg må ta og når, selv om jeg har fått forklaring av legen mange ganger.. jeg bruker 200 doser ventolin innen 2 måneder.. er det for mye? Unnskyld at jeg stiller så mange spørsmål. Tar gjerne imot råd fra andre enn Wenche også.. takker og bukker !! Oops.. enda et spørsmål... Turbohaleren min med oxis er nesten tom.. men den er skrevet ut av en nederlandsk lege.. hvordan kan jeg skaffe ny her i Norge? (Jeg har eska med etiketten og navnet mitt på..) Må jeg vente på legetime? Det har jeg nemlig ikke tid til å vente på.. (ventelista er tre uker) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/#findComment-264422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Kjære Wenche Tusen takk for raskt svar. Jeg ville bare komme med en kommentar, og det er at jeg fikk oxis fordi jeg hadde problemer med astmaen om natten, og derfor bare skulle ta den før leggetid. Bør jeg allikevel ta denne om morgenen også? Kan jeg la være å ta den i gode perioder eller bør jeg ta oxis også hele tiden? (1 eller 2 ganger om dagen...) jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg må ta og når, selv om jeg har fått forklaring av legen mange ganger.. jeg bruker 200 doser ventolin innen 2 måneder.. er det for mye? Unnskyld at jeg stiller så mange spørsmål. Tar gjerne imot råd fra andre enn Wenche også.. takker og bukker !! Oxis kan du godt ta bare om kvelden, men om du har problemer på dagtid også, slik at du slipper å bruke Ventolin så mye, så kan du jo prøve å ta den x 2 daglig, så får du se om det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/#findComment-267491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Oops.. enda et spørsmål... Turbohaleren min med oxis er nesten tom.. men den er skrevet ut av en nederlandsk lege.. hvordan kan jeg skaffe ny her i Norge? (Jeg har eska med etiketten og navnet mitt på..) Må jeg vente på legetime? Det har jeg nemlig ikke tid til å vente på.. (ventelista er tre uker) Ja, det er bare leger som kan skrive ut ny resept. Du kan jo prøve med en telefonbeskjed, kanskje legen kjenner deg og vet at dette er medisinen du skal bruke. Her i landet er det vanlig å skrive ut resept for inntil ett år, så da har du god tid på deg før neste resept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60804-astmaproblemer/#findComment-267492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.