Gå til innhold

Noen med peiling på skatteregler?


Gjest restskatt

Anbefalte innlegg

Gjest restskatt

"Etter sktl. §78 nr. 2 kan du innrømmes skattebegrensning når du har så lav korrigert alminnelig inntekt før særfradrag at den sammen med andre fordeler ikke er tilstrekkelig til nødvendig underhold for deg selv og de personer du har plikt til å forsørge.

Skattebegrensning kan bare innrømmes når din økonomiske stilling er slik at det foreligger et påtakelig behov for skattebegrensning."

*******

Når en kan dokumentere at en halve inntektsåret har mottatt sosial stønad (supplering) for å være i stand til å forsørge familien, til tross for at en jobber 100%, kommer en ikke da under denne regelen?

Krysse fingre for at noen kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Med Påholden Penn

DU må ha tjent mindre enn 76.800 i alminnelig inntekt fjor. Du må ha en varig nedsatt erhvervsevne, f eks arbeidsløshet over mer enn to år. Eller forsørgerbyrde for barn eller uføre foreldre eller søsken f eks over flere år. OBS: du må søke, eller så får du ingenting. Inntekten til dine husstandsmedlemmer blir også sett på. Søk uansett.

http://www.skatteetaten.no/personer/skatt_og_selvangivelse/temablad/article.jhtml?articleID=1390647

OBS:

Det ser ut som det bare er pensjonister og trygdede som får begrensning, men les lenger ned :

Skattebegrensning ved liten skatteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest restskatt

DU må ha tjent mindre enn 76.800 i alminnelig inntekt fjor. Du må ha en varig nedsatt erhvervsevne, f eks arbeidsløshet over mer enn to år. Eller forsørgerbyrde for barn eller uføre foreldre eller søsken f eks over flere år. OBS: du må søke, eller så får du ingenting. Inntekten til dine husstandsmedlemmer blir også sett på. Søk uansett.

http://www.skatteetaten.no/personer/skatt_og_selvangivelse/temablad/article.jhtml?articleID=1390647

OBS:

Det ser ut som det bare er pensjonister og trygdede som får begrensning, men les lenger ned :

Skattebegrensning ved liten skatteevne.

Tusen takk for raskt svar.

Jeg har søkt og lest i regelverket og tolker reglene slik at selv om en har tjent over dette beløpet så kan en få skattebegrensning . Jeg ligger noen tusenlapper over grensa. Når sosialkontoret innrømmer supplering pga for lav inntekt i forhold til forsørgelsesbyrde synes jeg det er rart at ikke ligningsmyndighetene innrømmer skattebegrensing.

Dette er jo varig, skyldes ikke annet enn at lav lønn ikke holder til å forsørge de en skal forsørge.

Sukk! Får søke kommunen om ettergivelse. Det er bra ydmykende å være i et lavtlønnsyrke og samtidig ha forsørgelsesbyrde. Håper i alle fall at jeg slipper den tunge turen innom sosialkontoret igjen, har liksom lovt meg selv dyrt og hellig at dit skal jeg ikke flere ganger.

Nok en gang, takk for at du tok deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Med Påholden Penn

Tusen takk for raskt svar.

Jeg har søkt og lest i regelverket og tolker reglene slik at selv om en har tjent over dette beløpet så kan en få skattebegrensning . Jeg ligger noen tusenlapper over grensa. Når sosialkontoret innrømmer supplering pga for lav inntekt i forhold til forsørgelsesbyrde synes jeg det er rart at ikke ligningsmyndighetene innrømmer skattebegrensing.

Dette er jo varig, skyldes ikke annet enn at lav lønn ikke holder til å forsørge de en skal forsørge.

Sukk! Får søke kommunen om ettergivelse. Det er bra ydmykende å være i et lavtlønnsyrke og samtidig ha forsørgelsesbyrde. Håper i alle fall at jeg slipper den tunge turen innom sosialkontoret igjen, har liksom lovt meg selv dyrt og hellig at dit skal jeg ikke flere ganger.

Nok en gang, takk for at du tok deg tid til å svare!

Det skal foretas et skjønn, eller behovsprøving, og hvis de bare viser til forskrifter og lover er det ikke skjønn ! Skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest restskatt

Det skal foretas et skjønn, eller behovsprøving, og hvis de bare viser til forskrifter og lover er det ikke skjønn ! Skjønner ?

Jepp. Får ta noen telefoner i morgen!

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...