Gå til innhold

Gravid og forkjølet, hva kan man gjøre?


LiLo

Anbefalte innlegg

Sitter her og er helt sylta, kjenner at jeg kommer til å bli potte tett, halsen er sår og hodet verker.

Vaneligvis ville jeg gått i medisinskapet og puttet i meg paracet, solhatt, c-vitamin, nesedråper etc...

Men nå er jeg gravid i uke 22, og vil ikke gjøre noe galt!

Kan man bruke Otrivin nesedråper? Vet at jeg ikke får sove om natten med tett nese og skallebank. Har saltvanns-nesedråper også, men det hjelper ikke stort når alt tetter seg. Er litt redd for å få bihulebetennelse også, hvis jeg ike får åpnet opp...

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ingen ting i veien for at du kan bruke både vitamintilskudd, solhatt og evt. en liten paracet hvis du har plagsom feber. Det er delte meninger om hvorvidt det er gunstig for gravide å bruke nesedråper som virker på slimhinnene i nesen. Noen mener det ikke skal brukes av gravide, mens leger flest sier det er greit å bruke det i moderate mengder, f.eks. om natten, så man får sove. Hvis man har lett for å få bihulebetennelse, er det spes. viktig å holde nese åpen. Konsekvensen ved en bihulebetennelse er jo at man må gå på penicillin, og det er heller ikke så gunstig. Bruk saltvannsspray i tillegg til f.eks. Otrivin, så du får skylt bort mest mulig bakterie-snørr. God bedring.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...