Gå til innhold

Timesbetaling og pauser


Gjest hmmmm

Anbefalte innlegg

Gjest hmmmm

Vi holder på å pusse opp et gammelt hus og for tiden driver snekkere på med det utvendige på huset.

De får timesbetalt.

Ser de tar seg en del pauser hvor de kan stå av og til et kvarters tid å prate. De har vel sikkert krav på pauser, men det er liksom så ergrelig når vi skal lønne de. Vi må ta opp lån og greier for dette og vi ønsker selfølgelig at de skal være så effektive som mulig så ikke det blir så dyrt. Ikke har vi så god råd heller. Hvor mye synes dere vi skal akseptere at snekkerne tar seg pauser, når vi gir de timeslønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 30 minutter

Iflg arbeidsmiljøloven har alle (som jobber mer enn fem timer) rett på minst 30 minutter pause i løpet av dagen. Det finnes egne regler for arbeidsgrupper med fysisk eller på andre måter anstrengende arbeid, om pauser i tillegg til spisepauser.

Om pausene er betalt eller ikke, avhenger av kontrakt / tariff, hvis dere ikke har avtalt noe antar jeg at pausen er betalt. I tillegg gjeldre reglen at om arbeidstaker ikke kan forlate arbeidsplassen og gå til et egnet spise/pauserom, skal pausene vere betalt.

En spisepause pluss noen røykepauser i løpet av dagen tror jeg du må betale for hvis du ikke har avtalt noe annet i kontrakten. Det viktigste er at dere er tilstede, og viser at dere holder oppsyn med dem, slik at de ikke sluntrer seg unna. De færreste klarer å jobbe effektivt uten pauser i løpet av en arbeidsdag, men det er klart at pausene blir mye mer synlige hos de med fysisk arbeid enn for oss som tar fem minutter og leser dagbladet på nett når vi trenger en pause etter mange timers intensvt arbeid.

Les arbeidsmiljøloven og ring en arbeidstakerorganisasjon som organiserer snekkere, før du eventuelt klager / maser, slik at du vet hvilke regler du har å forholde deg til.

Jeg forlangte at en maler skulle la svareren ta mobiltelefonoppringningen hans når han var hos oss, han hadde ikke noe kontor, og brukte arbeidstiden hos oss til å booke nye avtaler. Det tok mye tid, noe som jeg ikke ville visst hvis jeg ikke var tilstede og så det. Han ble sur, men godtok det. Det kan vær lite lønnsomt å få arbeidsfolkene sure, da anstrenger de seg sikkert ikke for å gjøre den beste jobben hos deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...