Gå til innhold

Hvordan starte ny bedrift?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Noen som kan fortelle meg litt om hvordan jeg starter et eget firma? Hvem bør jeg kontakte, hvor finner jeg opplysninger ,koster det noe og sist men ikke minst, er det veeldig tungvindt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salg av varer.

Jeg ble ikke så veldig klok av svaret ditt, men bakgrunnen for at jeg spurte, er av svarene på dine innledene spørsmål, avhenger av valg av selskapsform: enkeltmannsforetak, delt ansvar, as osv.

Siden dette er svært viktig for deg, anbefaler jeg deg å kontakte en (flink) advokat, som kan hjelpe det med vurderingen. Kommunen og staten har diverse kontorer og veiledningstjenester for gründere og de kan nok også hjelpe deg et stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter brønnøysundregisteret for å få registreringssjemaer. Da får du med en brukbar veiledning. Husker ikke helt hva det kostet å opprette enmansfretak, men jeg tror det var mellom 1500 - 3000 kr. Du bør sette deg grundig inn i kjøpsloven og andre lover. Da er det bare å sette i gang. Men husk at kundene kan være vanskelige og da er det smart å kunne reglene.

Det er lurt å kjøpe er bra regnskapsprogram for små bedrifter. Desse får du kjøpt overalt til ca 2000 kr. Og det viktigeste. Lær skattereglene. Da kan du tjene utrolig mye penger. Du kan trekke nesten alt fra på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Med Påholden Penn

Ikke så vanskelig. Det fins brevkurs i oppstart og brev-grunnkurs i regnskap (NKS). Uten regnskapskunnskaper må du ha regnskapsfører, og det er dyrt i førsten. Brett opp arma og sett i gang. Vær nøye med tallene og regnskapet, bilag og penger, det vil du ha god nytte av etterhvert. Du kan klare deg godt uten data i førsten til du får trening i bokføring. Gode gamle bøker gir god oversikt og innsikt. du kan/må omsette for kr 30.000 før du kan/må registrere deg i avgiftsmanntallet og registrere firma f eks enkeltmannsforetak som er det enkleste og billigste i førsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa... men sinnsykt dyrt når du kan gjør det selv

Nei da, er ikke så ille. Det går tross alt med mye tid når du skal sette deg inn i noe du ikke har peiling på, og dette er jo noe de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...