Gå til innhold

Uføretrygd - ny ordning?


odda1365380344

Anbefalte innlegg

odda1365380344

Min samboer har nå hatt uføretrygd i 2 år (ung ufør). Denne måneden kom det imidlertid ingen penger... Trygdekontoret hevder at de har sendt brev til henne om en ny ordning, og at hun skulle kommet innom for å skrive under på et eller annet. Et slikt brev har vi ikke sett noe til. På denne bakgrunn vil de nå ikke betale ut trygden for denne måneden. Hva kan dette dreie seg om, og har de rett til å basere "alt" på et brev som ikke engang er sendt rekommendert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det kommer helt an på hva Tk egentlig snakker om - "ny ordning" høres ut som reaktivisering av uførepensjonister, men da kan de neppe stanse trygden sånn uten videre. At det er en effektiv måte å få kontakt med folk på er en helt annen sak! :-(.

Det blir noe annet om de mener hun har tjent mer enn hun har lov til.

Dette må dere får 100% klarhet i ved å snakke med Tk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

odda1365380344

Det kommer helt an på hva Tk egentlig snakker om - "ny ordning" høres ut som reaktivisering av uførepensjonister, men da kan de neppe stanse trygden sånn uten videre. At det er en effektiv måte å få kontakt med folk på er en helt annen sak! :-(.

Det blir noe annet om de mener hun har tjent mer enn hun har lov til.

Dette må dere får 100% klarhet i ved å snakke med Tk.

Du har rett i at dette dreier seg om reaktivisering av uførepensjonister. Underskriften gikk på å si seg villig til å forsøke seg i jobb igjen. Hun har forøvrig ikke hatt inntekt ved siden av.

Etter mye diskusjon frem og tilbake skulle trygdekontoret nå overføre noe av trygden for juni slik at hun "slapp å ha minus på kontoen".

Jeg kan likevel ikke skjønne at de kan nekte å utbetale de siste 6000 kr. Det er i hvert fall nå stor fare for at ferien nå går i vasken på grunn av et brev som trygdekontoret påstår at hun har fått;-(

Har trygdekontoret virkelig anledning til å opptre slik?

Uansett, takk for hjelpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brevet har sikkert SNEKET seg vekk slik som ligningskontoret påstår at selvangivelsen for flere har gjort. Snakk om tabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Du har rett i at dette dreier seg om reaktivisering av uførepensjonister. Underskriften gikk på å si seg villig til å forsøke seg i jobb igjen. Hun har forøvrig ikke hatt inntekt ved siden av.

Etter mye diskusjon frem og tilbake skulle trygdekontoret nå overføre noe av trygden for juni slik at hun "slapp å ha minus på kontoen".

Jeg kan likevel ikke skjønne at de kan nekte å utbetale de siste 6000 kr. Det er i hvert fall nå stor fare for at ferien nå går i vasken på grunn av et brev som trygdekontoret påstår at hun har fått;-(

Har trygdekontoret virkelig anledning til å opptre slik?

Uansett, takk for hjelpen...

Trygden er gitt med hjemmel i folketrygdloven. For å stanse trygden må de derfor ha hjemmel i lov som "utkonkurrerer folketrygdkloven § 25-13, som

sier at forsøksordninger IKKE skal innskrenke en persons rettigheter.

Folketrygdloven § 25-13: "Forsøksvirksomhet - avvik fra loven

Departementet kan samtykke i avvik fra bestemmelsene i denne loven i forbindelse med forsøksvirksomhet. Forsøksvirksomheten må være faglig og økonomisk vel underbygd.

Avviket må ikke innebære at enkeltpersoner får innskrenket sine rettigheter eller blir pålagt større plikter enn det som følger av loven. I forbindelse med forsøk med lavere uføregrad enn 50 prosent kan det likevel gjøres unntak fra § 12-12 andre ledd."

Jeg finner heller ikke noen hjemmel i forskrift om forsøksordningen (http://www.lovdata.no/for/sf/so/to-20010918-1083-0.html)

Ta en prat med fylkestrygdekontoret om denne saken (og gi meg gjerne en tilbakemelding hvis det viser seg at TK ha hjemmel ett eller annet sted som jeg har oversett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...