Gå til innhold

Hva kjennetegner en dyktig sykepleier?


Gjest En nyutdannet sykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest En nyutdannet sykepleier

Har du noen synspunkter på det?.

Har sykepleierne tatt for mange legeoppgaver og blitt for opptatt av det medisinske? Burde vi kanskje heller konsentrert oss mere om andre ting som f.eks det psykiske, sosiale, det etiske med mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart det siste, for medisinske sp. har de flest av dere ikke nok kunnskap til å utføre eller forklare noe om.

Liker de gamle gode best jeg, dem som setter mennesket i fokus og ikke prøver å være noe mer enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en gjenganger på sykehuset , og synes virkelig synd på mange av sykepleierene...

Et visst ansvar angående medesin har dem uansett!

Legene setter jo opp type og doseringer , og sykepleierene gir...

Men de har for mye ansvar på mange oppgaver , slik at de ikke klarer å strekke til på den psykiske siden .Noe mange pasienter hadde trengt.

Noen å få tømt følelser og tanker til!

Har en forståelse og empati til pasienter , tror jeg at en er en dyktig sykepleier...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medsøster

Et spørsmål som man antagelig kunne skrevet hovedoppgave om... Men medmenneskelighet vil jeg sette høyest. Samtidig kommer du ikke unna å være medisinskfaglig oppdatert. Mange legedelegerte oppgaver til sykepleiere krever god faglig innsikt, kunnskap og trening. Men det pasienter/pårørende oftest klager på til pasientombudet er mangel på omsorg og støtte i en vanskelig situasjon. Et godt tips til nyutdannet sykepleier: gjør for pasienten det du ville ha ønsket at noen gjorde for deg hvis det var du som var syk. Vis at du bryr deg! Lykke til videre, håper du vil trives i yrket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sællfølgeli kunne endel om alt. Men vi e ikke psykologa heller. Ikke fårr å virke vrang, men d e måte på kor mange lidelseshistoria man klare å høre på. Man blir fort utbrent hvis man e "snill" å leke hobbypsykolog.

D medisinske e mæst spennanes. Bynn dæffårr ikke på sykehjæm hvis d e sykepleier du vil være. På sykehjæm går man mæst som en assistent. 3 år på høyskole fårr å få folk opp om mårran (takknæmlihet e ikke akkorat gamlingans stærkeste side heller) e totalt bortkasta synns æ. Æ jobbe på sykehjæm nu så æ vet ka æ prate om! Har heldivis bare 1 mnd igjæn. Så blir d sykehus næste!!

Medmænneskelihet e en sællfølge i d hær yrke. Men d e lætt å være altfårr oppåfranes å slite sæ helt ut... Husk nu å ta vare på dæ sjøl åsså!!

Å lykke til!! D træng du når "realitetssjokket" kommer å tar dæ *ler*..... Virkeliheta e absolutt ikke så ideel som skolelærdommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart det siste, for medisinske sp. har de flest av dere ikke nok kunnskap til å utføre eller forklare noe om.

Liker de gamle gode best jeg, dem som setter mennesket i fokus og ikke prøver å være noe mer enn de er.

Jeg tror ikke nødvendigvis at de "gode, gamle" sykepleierne er flinkere enn de nyutdannede!

Empati og medmenneskelighet, samt evne til problemløsning og kreativitet er svært viktige kvaliteter.

Og det er heldigvis mange, mange "moderne" sykepleiere som har disse kvalitetene, og det er en viktig del av utdannelsen å få innføring i viktigheten av dette.

I gamle dager jobbet de ofte mye mer og hadde langt mer ansvar enn nå, og hadde ikke alltid tid til å sette seg ned og virkelig lytte til pasienten. Selvsagt er det travle dager på sykehusene nå også, men det er en viktig del av kvalitetssikringen at hun setter av tid til samtale og informasjon. Dette viser sykepleieren ved å f.eks sette seg ned, slik viser hun at hun har tid og kan åpne til samtale.

Slik blir sykepleien, ved siden av det medisinsktekniske, helhetlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke nødvendigvis at de "gode, gamle" sykepleierne er flinkere enn de nyutdannede!

Empati og medmenneskelighet, samt evne til problemløsning og kreativitet er svært viktige kvaliteter.

Og det er heldigvis mange, mange "moderne" sykepleiere som har disse kvalitetene, og det er en viktig del av utdannelsen å få innføring i viktigheten av dette.

I gamle dager jobbet de ofte mye mer og hadde langt mer ansvar enn nå, og hadde ikke alltid tid til å sette seg ned og virkelig lytte til pasienten. Selvsagt er det travle dager på sykehusene nå også, men det er en viktig del av kvalitetssikringen at hun setter av tid til samtale og informasjon. Dette viser sykepleieren ved å f.eks sette seg ned, slik viser hun at hun har tid og kan åpne til samtale.

Slik blir sykepleien, ved siden av det medisinsktekniske, helhetlig.

Når jeg lå inne for migrene, forferdelig annfall var det ikke bare ei/en som tok feil av medisineringen. Der kommer det små jyplinger og gir meg feil medisin. "Se etter en gang til før du gir meg dette. Ok, oj jeg tok visst feil. Ja det, gjorde du og andre også.

Jeg satt der sammen med et eldre ektepar og de turte endelig å åpne munnen. Det var bra du sa ifra, for hadde ikke jeg vært oppegående og fulgt med, hadde mannen min vært død nå, sa den eldre damen.

Det sier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sællfølgeli kunne endel om alt. Men vi e ikke psykologa heller. Ikke fårr å virke vrang, men d e måte på kor mange lidelseshistoria man klare å høre på. Man blir fort utbrent hvis man e "snill" å leke hobbypsykolog.

D medisinske e mæst spennanes. Bynn dæffårr ikke på sykehjæm hvis d e sykepleier du vil være. På sykehjæm går man mæst som en assistent. 3 år på høyskole fårr å få folk opp om mårran (takknæmlihet e ikke akkorat gamlingans stærkeste side heller) e totalt bortkasta synns æ. Æ jobbe på sykehjæm nu så æ vet ka æ prate om! Har heldivis bare 1 mnd igjæn. Så blir d sykehus næste!!

Medmænneskelihet e en sællfølge i d hær yrke. Men d e lætt å være altfårr oppåfranes å slite sæ helt ut... Husk nu å ta vare på dæ sjøl åsså!!

Å lykke til!! D træng du når "realitetssjokket" kommer å tar dæ *ler*..... Virkeliheta e absolutt ikke så ideel som skolelærdommen...

Jeg er ikke enig med deg. Jeg har tidligere jobbet som pleieassistent i Hjemmesykepleien, og de aller fleste eldre er flinke til å takke og vil så gjerne gi noe ekstra eller at du skal sitte og ta en kopp te med dem. Man blir mye bedre kjent med mennesker, på sykehus er jo ikke pasientene der særlig lang tid. Det er synd ingen vil jobbe med eldre for det er veldig givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sællfølgeli kunne endel om alt. Men vi e ikke psykologa heller. Ikke fårr å virke vrang, men d e måte på kor mange lidelseshistoria man klare å høre på. Man blir fort utbrent hvis man e "snill" å leke hobbypsykolog.

D medisinske e mæst spennanes. Bynn dæffårr ikke på sykehjæm hvis d e sykepleier du vil være. På sykehjæm går man mæst som en assistent. 3 år på høyskole fårr å få folk opp om mårran (takknæmlihet e ikke akkorat gamlingans stærkeste side heller) e totalt bortkasta synns æ. Æ jobbe på sykehjæm nu så æ vet ka æ prate om! Har heldivis bare 1 mnd igjæn. Så blir d sykehus næste!!

Medmænneskelihet e en sællfølge i d hær yrke. Men d e lætt å være altfårr oppåfranes å slite sæ helt ut... Husk nu å ta vare på dæ sjøl åsså!!

Å lykke til!! D træng du når "realitetssjokket" kommer å tar dæ *ler*..... Virkeliheta e absolutt ikke så ideel som skolelærdommen...

..at du er ferdig snart!

Med den holdninga der synes jeg ikke det er så rart om dem ikke gidder å bukke og skrape for deg når du gjør det du har betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...