Gå til innhold

Peil på marsvin??


Gjest Petunia

Anbefalte innlegg

Gjest Petunia

Jeg har en liten marsvingutt, som jeg ønsker meg en kamerat til. Men iom. at han har hatt seg et nummer eller to tidligere, vil han neppe gå sammen med en annen gutt.

Hvis jeg kjøper en liten kjæreste til ham, er det risiko for familieforøkelse opptil 5 ganger i året!!! Så jeg lurer på om det går an å sette en hunn sammen med ham, og så kastrere ham med en gang - eller vente til de har fått kost seg skikkelig (*s*) før han må den tunge veien til Dr. Dyregod...

Noen som har peil på hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er nok å kastrere ham nå, og så vente (spør veterinæren hvor lenge) med å skaffe seg et hunnmarsvin.

Jeg har selv fått kastrert tre hannmarsvin, og det har gått kjempefint.

Hvis du har lyst på unger, så går det sikkert fint å la dem få et kull først, og SÅ kastrere hannen - men da må du jo finne en hunn som er i passe alder osv... De skal jo ikke ha unger mens de er små unger selv...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petunia

Det enkleste er nok å kastrere ham nå, og så vente (spør veterinæren hvor lenge) med å skaffe seg et hunnmarsvin.

Jeg har selv fått kastrert tre hannmarsvin, og det har gått kjempefint.

Hvis du har lyst på unger, så går det sikkert fint å la dem få et kull først, og SÅ kastrere hannen - men da må du jo finne en hunn som er i passe alder osv... De skal jo ikke ha unger mens de er små unger selv...

Lykke til :)

Tusen takk for svar! Er det ikke fantastisk; Uansett hva du lurer på, så får du alltid svar her inne! :o)

Bare èn ting til, iom. at du åpenbart er mer proff på dette enn meg: Har du hatt hannene sammen med hunn(er) etter at de ble kastrert? (Som sagt så er han jo rikelig kjønnsmoden nå..)Og kan de da leve ilag med en hunn og ha selskap av hverandre? Synes jo litt synd på den ensomme, lille vennen min når jeg ikke er hjemme..

Håper du svarer1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er det ikke fantastisk; Uansett hva du lurer på, så får du alltid svar her inne! :o)

Bare èn ting til, iom. at du åpenbart er mer proff på dette enn meg: Har du hatt hannene sammen med hunn(er) etter at de ble kastrert? (Som sagt så er han jo rikelig kjønnsmoden nå..)Og kan de da leve ilag med en hunn og ha selskap av hverandre? Synes jo litt synd på den ensomme, lille vennen min når jeg ikke er hjemme..

Håper du svarer1 :)

Hei igjen :)

Jeg har prøvd å ha to kastrerte hanner sammen med en hunn - og det funket ikke. De mister ikke lysten, bare evnen, for å si det på en pen måte :) Dermed ble det slåssing hannene imellom.

En bekjent av meg har derimot en kastrert hann sammen med to hunner, og det funker kjempefint! Da har han liksom kontroll på "haremet" sitt :)

Moralen er: flere hanner sammen når det er en hunn tilstede er vanskelig - mens en hann sammen med en eller flere hunner funker flott!

Håper du finner en kompis til marsvinet ditt snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petunia

Hei igjen :)

Jeg har prøvd å ha to kastrerte hanner sammen med en hunn - og det funket ikke. De mister ikke lysten, bare evnen, for å si det på en pen måte :) Dermed ble det slåssing hannene imellom.

En bekjent av meg har derimot en kastrert hann sammen med to hunner, og det funker kjempefint! Da har han liksom kontroll på "haremet" sitt :)

Moralen er: flere hanner sammen når det er en hunn tilstede er vanskelig - mens en hann sammen med en eller flere hunner funker flott!

Håper du finner en kompis til marsvinet ditt snart!

(Betroelse):

Hun er allerede funnet... sitter nede på dyrebutikken, en bitte liten hvit (og litt brun) ulldott som er så søt atte!

Tusen takk for hjelpa! Har ikke fått noe "skikkelig" svar på dette før, men nå kjører jeg i vei!

-Kanskje jeg får lov til å kalle henne Fay? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på marsvin, men har kaniner og det er ikke så veldig stor forskjell.

Kastrerte min hermelin hos dyrlegen og han fikk all mulig omsorg. 650 kr kostet det, men han var så søt så..... Han ble helt rar etterpå og døde ca. et halvt år deretter.

Men gamlemor dvergvedder lever og de var virkelig kjærester - helt rart å se på og de satt sammen bestandig. Hun var borte og snuste på han før vi hadde en liten begravelse for Trampe.

Bare sånn for å si: at det å tukle med naturen, ikke alltid går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...