Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest julianne

Hei!

Ville ikke begynne noen tråd om neseoperasjoner inne på småbarnsforum, så jeg "hoppet" hit. Har ikke selv blitt operert i bihuler/neseskillevegg, men har en gang jobbet på en avdeling på sykehus som bl.a. hadde slike pasienter. Har inntrykk av at operasjonsteknikker og prosedyrer varierer endel fra sykehus til sykehus, så jeg ville anbefale deg å ringe den avdelingen du skal opereres på og spørre litt om operasjonen. En av pleierne kan sikkert gi deg info om fremgangsmåten og andre ting.

De pasientene jeg møtte som var nyoperert i nese/bihuler, hadde som oftest opplevd operasjonen som helt OK. En jeg kjenner syntes det var helt for j....g, men dette er vel like variabelt som hvordan folk opplever et tannlegebesøk. Men som sagt, de aller fleste jeg møtte hadde ikke noen negative erfaringer fra selve operasjonen. Man er godt bedøvd og vel så det mens legen holder på, og flere syntes det var litt interesant å få være våken og følge med. Hørte om flere som hadde begynt å fnise under operasjonen, fordi de hadde sett for seg hvordan de selv så ut, med div. små apparater og dingsebomser stikkende ut av nesen. Så det kan ikke ha vært så veldig ubehagelig :-)

Etter operasjonen, når lokalbedøvelsen går ut, kan det være ubehagelig/smertefullt i noen dager. Jeg ville ha spurt på forhånd hvilket smertestillende de anbefaler (vi brukte Paracet) og sørge for å ha nok av dette hjemme. Det kan hende du får med resept på noe sterkere også (f.eks. Paralgin Forte), som er godt å ha de to-tre første dagene. Det kan være greit om du blir hentet på sykehuset av noen du kjenner slik at dere kan stikke innom et apotek og løse ut resepten på vei hjem (du føler sikkert for å vente i bilen), eller du kan sende ham/henne på apoteket etter at du har kommet hjem. Generelt er det lite smerter etter operasjonen, men det er lurt å ta det med ro, hvile med hodet høyt (det kan gjøre vondt når du ligger flatt, selv om det ikke er vondt ellers, fordi trykket i hodet blir litt høyere), drikke kald drikke (lurt å unngå varme drikker de første dagene forresten, det øker faren for at du kan blø), husk å ha isbiter i fryseren og masser av yndlingsdrikken din i huset når du kommer hjem. Kalde drikker (anbefaler eplenektar, saft, brus, farris osv.) lindrer smerte og ubehag og reduserer faren for å begyne å blø etter operasjonen. Saftis er toppen, kan være lurt å ha i beredskap. Du kan få vond smak i munnen de første dagene, dette kommer av "guffe" som skal renne fra nesen via svelget og ned i magesekken. Sammen med blod fra operasjonen kan dette virke irriterende i magen og gi kvalme. Da hjelper det også med kalde drikker i små slurkermen det kan være lurt å unngå melk hvis du er kvalm.

Dette er vel de få rådene jeg kan gi deg. Kommer ikke på noe mer i farten. Men bare spør mer under denne tråden hvis du lurer på noe, så kan det jo hende jeg vet noe om det selv om jeg ikke kommer på det av meg selv. Ønsker deg lykke til med operasjonen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61021-nussi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...