Gå til innhold

Skatting............ økonomer her?


Synch

Anbefalte innlegg

Har fått meg fulltids sommerjobb nå, og har et frikort som min andre arbeidsgiver har(helgejobb). Rundt 2000kr av de 23000 skattefrie pengene er tjent på frikortet. I sommer kommer jeg til å tjene rundt 35-40 000 kr på den nye sommerjobben, og jeg kommer antageligvis til å fortsette å jobbe til høsten, hvis jeg får fortsette(friår fra skole). Spørsmålet mitt er; Bør jeg fylle opp frikortet mitt på den nye sommerjobben nå, så jeg får alt(så langt frikortet rekker) skattefritt, eller burde jeg begynne å skatte nå med en gang? Er ikke så fristendes å skatte 30-50% av sommerpengene.....

Så et spørsmål til: Jeg har hørt det at hvis jeg ikke har noe gjeld så må jeg skatte minst 49% av lønna mi. Så derfor er det lurt av meg å låne et større beløp som jeg setter inn på en høyrentekonto. Da vil jeg få renter av dette, pluss at jeg vil få mye lavere skatt pga av at jeg har "lån". Er dette sant?

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør begynne å betale skatt med en gang. Går du over frigrensa må du betale skatt av alt - også det du tjente på frikortet først. Venter du med å skatte til frikortet er maxet ut, får du en veldig høy skatteprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar 1: Du bør få nytt skattekort med en gang. Som Nikki skriver så må du likevel skatte av de pengene du tjener når du går over fribeløpet. Resultatet blir at du får mye høyere skattesats.

Svar 2: Det er nok sant at du får lavere skatt når du har lån - men det er kun 28% av lånerentene du får i lavere skatt.

Det vil si at hvis du betaler 1000 kr i renter - får du 280 kr mindre i skatt..

Det er derfor ikke noen vits i å ta opp lån for å få mindre skatt.

Skatten blir lavere - men dine omkostninger blir høyere. Det vil si at du betaler for å ha lånet.

Du får nok ikke 49% skatt, heller rundt 30% skulle jeg tro.

Hvis du går inn på www.skatteetaten.no og ser på tabell 7100 så ser du omtrent hva du må betale i skatt pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør begynne å betale skatt med en gang. Går du over frigrensa må du betale skatt av alt - også det du tjente på frikortet først. Venter du med å skatte til frikortet er maxet ut, får du en veldig høy skatteprosent.

Det stemmer nok ikke helt, for jeg har kommet over den grensa før, og da har jeg bare skattet 50% av beløpet over grensa....

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt, for jeg har kommet over den grensa før, og da har jeg bare skattet 50% av beløpet over grensa....

Hva da?

Da har du fått veldig høy skatteprosent nettopp for å ta høyde for at du har tjent 22 000,- uten å betale skatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...