Gjest -pinlig spørsmål Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Er gravid for 2.gang med IVF - men aborterte forrige gang. Er derfor svært redd for at noe skal gå galt igjen - eller at jeg kan gjøre noe som fører til noe galt. Lurer derfor på om det er forsvarlig å ha sex (ikke samleie - men sex m/orgasme) de første 3mnd. - evt. senere??? Jeg er tidlig i prosessen!! Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6104-kan-vi-ha-sex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 Det er ikke bevist at sex m/orgasme er skadelig i svangerskapet. Et foster løsner ikke fra sitt feste i livmoren p.g.a. en orgasme. Jeg skjønner godt at du ønsker å være litt ekstra forsiktig, et IVF-svangerskap er dyrebart og noe man ikke kan risikere noe i forhold til. Jeg vet ikke årsaken til at du har problemer med å bli gravid, heller ikke hva som var årsaken til din tidligere abort. Uansett, så tviler jeg på at du kan skylde på deg selv og noen du evt. ikke skulle ha gjort, om dette gjelder trening eller sex. Dessverre er det slik at noen foster rett og slett ikke har marginene på sin side. Som jeg nettopp skrev til en annen IVF-gravid, så tror jeg at det likevel er lurt å ikke belaste seg mer enn nødvendig med store aktiviteter, som i verste fall fører til selvbebreidelser. Hos IVF-gravide gjelder det som hos alle gravide, at abort-risikoen faller betraktelig fra 12 ukers svangerskap. Lykke til videre. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6104-kan-vi-ha-sex/#findComment-31660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.