Gå til innhold

Kan vi ha sex....


Gjest -pinlig spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest -pinlig spørsmål

Er gravid for 2.gang med IVF - men aborterte forrige gang. Er derfor svært redd for at noe skal gå galt igjen - eller at jeg kan gjøre noe som fører til noe galt. Lurer derfor på om det er forsvarlig å ha sex (ikke samleie - men sex m/orgasme) de første 3mnd. - evt. senere??? Jeg er tidlig i prosessen!! Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke bevist at sex m/orgasme er skadelig i svangerskapet. Et foster løsner ikke fra sitt feste i livmoren p.g.a. en orgasme. Jeg skjønner godt at du ønsker å være litt ekstra forsiktig, et IVF-svangerskap er dyrebart og noe man ikke kan risikere noe i forhold til. Jeg vet ikke årsaken til at du har problemer med å bli gravid, heller ikke hva som var årsaken til din tidligere abort. Uansett, så tviler jeg på at du kan skylde på deg selv og noen du evt. ikke skulle ha gjort, om dette gjelder trening eller sex. Dessverre er det slik at noen foster rett og slett ikke har marginene på sin side. Som jeg nettopp skrev til en annen IVF-gravid, så tror jeg at det likevel er lurt å ikke belaste seg mer enn nødvendig med store aktiviteter, som i verste fall fører til selvbebreidelser. Hos IVF-gravide gjelder det som hos alle gravide, at abort-risikoen faller betraktelig fra 12 ukers svangerskap. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...