Gå til innhold

Begravelses dilemma


Gjest Litt trist

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist

Jeg føler meg ganske slem her, selv om jeg sikkert bare bør stå for hva jeg mener.

Stefarfaren til mannen min døde på lørdag og skal begraves på fredag. Vi bor på østlandet, begravelsen er i Bergen. Jeg har aldri sett eller møtt fyren. Jeg har akkurat begynt i ny jobb (3. uka) som i første omgang er en sommerjobb, men som i utgangspunktet er en ledig stilling altså mulighet for videre jobb etter sommeren. Jeg har egentlig ikke lov til å ta fri denne perioden selv om dette sikkert er grunn nok. Jeg føler at jeg må stå på skikkelig så jeg skal stå sterkere for å få denne jobben, jeg har ikke erfaring fra dette yrket, kun skolen som jeg gikk ut av nå i juni, så personlig egnethet betyr egentlig alt her.

Jeg merker jo at familien hans syns det er dårlig gjort av meg å ikke dra, men jeg syns ærlig talt ikke det er nødvendig for meg å dra, herregud jeg har jo aldri hilst på fyren en gang!

Så er jeg et dårlig menneske som prioriterer jobben her?

(For et pes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med samboeren din om hva han synes?

Hvis nå arbeidsgiveren din skulle sette seg fullstendig på bakbeina og nekte deg fri til å dra - er det en slik arbeidsgiver du kunne tenke deg å jobbe for på lang sikt? Har du lyst til å yte maksimalt på jobben for ikke å få igjen noe goodwill i slike sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trolig ikke reist så langt for å gå i begravelse til en inngift slektning jeg aldri hadde møtt. En venninne dro ikke i begravelse til bestemora til mannen, og hun hadde nok møtt dama mange ganger, for hun hadde vært gigt med barnebarnet rundt 20 år. Det var så dyr flyreis at bare mannen og ene barnet dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist

Har du snakket med samboeren din om hva han synes?

Hvis nå arbeidsgiveren din skulle sette seg fullstendig på bakbeina og nekte deg fri til å dra - er det en slik arbeidsgiver du kunne tenke deg å jobbe for på lang sikt? Har du lyst til å yte maksimalt på jobben for ikke å få igjen noe goodwill i slike sammenhenger?

Mannen min forstår meg samtidig som han syns jeg bør spørre om fri, han syns vel det er opp til meg egentlig...

Jobben er i staten så de følger vel bare faste rutiner. Det er en stor søkermengde til den jobben jeg har mulighet til å få etter sommerjobben. Sommerjobben er nok mest for å se om jeg "kvalifiserer" til jobben. Derfor føler jeg det er viktig å yte ekstra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milla

Jeg har en gang vært i begravelse til et menneske som jeg ikke kjente. Det var fordi en venn av meg, som var god venn av avdøde, skulle slippe å sitte i kapellet alene.

Men det var ikke så trivelig. Jeg følte jeg "presset meg på" i sorgen til de nærmeste.

Det synes jeg er en god grunn til å ikke gå i begravelse til noen du ikke kjenner.

Mannen din har vel noen andre å gå med, slik at han ikke må være alene under seremonien - som helt sikkert vil være trist for ham....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min forstår meg samtidig som han syns jeg bør spørre om fri, han syns vel det er opp til meg egentlig...

Jobben er i staten så de følger vel bare faste rutiner. Det er en stor søkermengde til den jobben jeg har mulighet til å få etter sommerjobben. Sommerjobben er nok mest for å se om jeg "kvalifiserer" til jobben. Derfor føler jeg det er viktig å yte ekstra....

Om stefaren bettydde noe for din samboer/mann og din mann/samboer vil ha deg der så synes jeg du skal gå. Ingen arbeidsgiver som nekter deg det vel? Eller setter deg i dårligere lys p.g.a en begravelse? Det er desverre slike ting en ikke rår over selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt trist

Om stefaren bettydde noe for din samboer/mann og din mann/samboer vil ha deg der så synes jeg du skal gå. Ingen arbeidsgiver som nekter deg det vel? Eller setter deg i dårligere lys p.g.a en begravelse? Det er desverre slike ting en ikke rår over selv.

For ordensskyld, det er ste - farfaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordensskyld, det er ste - farfaren...

Om det er ste eller ikke ste har ingen betydning så lenge personen som skal begraves har tilknyttning til din mann eller samboer. Og din mann eller samboer føler seg sterkt tilknyttet til personen. Da burde man være der for å vise resten av familien den respekt de fortjener og sambo/mann den støtte han evt. måtte trenge.

Her må jeg si at jeg synes du skal spørre sambo/mannen din hva han egentlig vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går i begravelser enten fordi man kjente eller vil respektere avdøde, eller fordi man kjenner og vil støtte noen av de sørgende. Den siste grunnen er like viktig, jeg går i begravelser til mine bestevenners foreldre selv om jeg ikke kjente disse, fodi jeg ser at mine venner setter pris på at jeg er der.

Hvis mannen din synes det er fint om du var med, ville jeg ikke vært i tvil, da ville jeg blitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke et dårlig menneske. Jeg har vært i mange begravelser, og det er helt vanlig at barnebarn og nevøer/nieser av avdøde kommer uten samboer/ektefelle. Og dette gjelder uansett om de har lang reisevei eller ikke. Så jeg synes du kan bli hjemme uten snev av dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går i begravelser enten fordi man kjente eller vil respektere avdøde, eller fordi man kjenner og vil støtte noen av de sørgende. Den siste grunnen er like viktig, jeg går i begravelser til mine bestevenners foreldre selv om jeg ikke kjente disse, fodi jeg ser at mine venner setter pris på at jeg er der.

Hvis mannen din synes det er fint om du var med, ville jeg ikke vært i tvil, da ville jeg blitt med.

Men som andre sier; det er ikke rart om nieser/nevøer, barnebarn osv kommer alene (uten ektefelle osv), så det er bare hvis mannen din gjerne vil ha deg der du bør dra!

Ikke dra hvis det bare er fordi du føler det er en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...