tryx Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Kan noen forklare meg den egentlige virkningen av dette preparatet! Etter bypass operasjon fikk jeg 100 mg dette er nå 3 år siden jeg klagede over søvnighet og gikk ned til 50 mg, men jeg innbiller meg at noe av min utmattethet har med disse tab å gjøre tar jeg feil. Er 43 år og i full jobb! Hilsen en som lurer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61104-zelosoc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Svar til Tryx. Selozok tilhører stoff-gruppen "betablokkere", og stoffet heter metoprolol. Effekten er mangesidig, men går i korthet ut på å dempe impulsgivningen fra og effekten av det såkalte sympatiske autonome nervesystem. "Sympaticus", som systemet kalles, sørger for økning av puls og blodtrykk, øker hjertemuskulaturens oksygenforbruk og behov, øker hjertets sammentrekningskraft og pumpevolum. Ved å dempe sympaticus vil man fremfor alt oppnå et redusert oksygenbehov i hjertemuskulaturen, man vil senke pumpevolumet, blodtrykket, pulsen. Disse effektene får selvsagt endel skyggesider, og flere av de subjektive plager du nevner kan være betablokkerutløst. Man har god dokumentasjon for at betablokkere reduserer sykeligheten og dødeligheten etter et gjennomgått infarkt. Det kan i kardiologiske kretser være noen uenighet om hvor lenge denne effekten er tilstede. Mye tyder på at den er reell hos alle som har verifisert koronarsykdom. Imidlertid må man alltid ta bivirkningene med i regnskapet, slik at ikke disse ødelegger for meget for pasienten, hvis "beskyttelse" statistisk dog er relativt begrenset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61104-zelosoc/#findComment-267613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Jeg tar 50 mg forebyggende migrene og forhøyt blodtrykk og føler som kondisjonen er nede på null. Det er umulig å følge med på fjelltur å prøve holde normal gå tempo mer. Jeg måtte slutte med aerobictimer for de ga ikke meg noe da jeg måtte stoppe midt i å vile! Helt plutselig hadde jeg ussel kondisjon. Da jeg spurte legen for det jeg (selvfølgelig) raste oppover i vekt på noen få månader sa hann det ikke fanns noe belegg for dette. Det var bare å trene mer! En annan lege forklarte for meg at arbetspulsen blir dålig med betablokkerer, det er så den virker!! Det burte den første legen og ha fortalt. Da jeg har en jobb der det er høyt arbetstempo fysisk og jeg sa opp for det jeg ikke orket! Overvekten har forhøyet blodtrykket enda mer. Jeg er meget trett av denne lille dosen og trist over å ikke kunne trene sammen med andre som før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61104-zelosoc/#findComment-280773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.