Gå til innhold

Tvillinger - er det arvelig?


Shani

Anbefalte innlegg

Har fått så stor mage tidlig i svangerskapet, at tanken på tvillinger begynner å sveve i bakhodet.

Det jeg lurer på er om tvillingfødsler er arvelig betinget, og om det eventuelt gjelder bare fra mor til datter, eller om sjansen for tvillinger øker når det er tvillinger i min fars familie.

Jeg lurer også på om det er arvelig både med eneggede og toeggede tvillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toeggede tvillinger er arvelig, da løsner jo to egg fra eggstokken. Eneggede tvillinger derimot er vel naturens mest vellykkede mutasjon? :o)

At saker som omhandler eggløsning skulle gå i arv gjennom ett mannlig ledd høres merkelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier det bare er toeggede tvillinger som kan gå i arv, og det er på morsiden. I min familie er det likevel fryktelig mange eneggede tvillinger. På slektsstevne for noen år siden, var det hele 7 eneggede tvillingpar - og alle er jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Tendensen til å få både to-og eneggede tvillinger er tildels arvelig, uten at jeg kan si noen om % sjangse for at dette skal skje når man har tvillinger i familien.

Det er vanskelig for meg å si noe om hvorvidt det er sjangser for at du bærer på tvillinger når du ikke sier noe om hvor langt du har kommet. Man har ofte en følelse av å være relativt stor uten at man er det i realiteten. Helt i begynnelsen, før livmoren har kommet over skambeinet, føler man seg ofte stor i magen likevel. Dette skyldes ofte at man får mere luft i tarmene og føler seg oppblåst. Dessuten får man også ofte litt mer fett på magen. Neste gang du er på kontroll får du spørre jordmor/lege om de synes SF-målet ditt er høyere enn normalt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen til å få både to-og eneggede tvillinger er tildels arvelig, uten at jeg kan si noen om % sjangse for at dette skal skje når man har tvillinger i familien.

Det er vanskelig for meg å si noe om hvorvidt det er sjangser for at du bærer på tvillinger når du ikke sier noe om hvor langt du har kommet. Man har ofte en følelse av å være relativt stor uten at man er det i realiteten. Helt i begynnelsen, før livmoren har kommet over skambeinet, føler man seg ofte stor i magen likevel. Dette skyldes ofte at man får mere luft i tarmene og føler seg oppblåst. Dessuten får man også ofte litt mer fett på magen. Neste gang du er på kontroll får du spørre jordmor/lege om de synes SF-målet ditt er høyere enn normalt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Du sier;

" Tendensen til å få både to-og eneggede tvillinger er tildels arvelig, uten at jeg kan si noen om % sjangse for at dette skal skje når man har tvillinger i familien."

Min gynekolog sier at det kun er snakk om arvelighet der det er toeggede tvillinger, og at det her også er snakk om arvelighet på morssiden.

Man arver altså evnen til at det løsner flere egg under eggeløsningen.

At et egg derimot deler seg og blir til eneggede tvillinger, er "et av kroppens mest vellykte feil", om man kan si det sånn.

Dette forklarte min lege meg svært grundig da det var snakk om tvillinger hos meg, og særlig fordi min mormor er en toegget tvilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier;

" Tendensen til å få både to-og eneggede tvillinger er tildels arvelig, uten at jeg kan si noen om % sjangse for at dette skal skje når man har tvillinger i familien."

Min gynekolog sier at det kun er snakk om arvelighet der det er toeggede tvillinger, og at det her også er snakk om arvelighet på morssiden.

Man arver altså evnen til at det løsner flere egg under eggeløsningen.

At et egg derimot deler seg og blir til eneggede tvillinger, er "et av kroppens mest vellykte feil", om man kan si det sånn.

Dette forklarte min lege meg svært grundig da det var snakk om tvillinger hos meg, og særlig fordi min mormor er en toegget tvilling.

Det er ganske interessant det med tvillinger og arvelighet. Enkelte forskere (tror det var noen svenske) har funnet ut at eneggede tvillinger har ca 100%større sjanse enn andre for selv å få eneggede tvillinger. Jeg har også lest (kan ikke finne igjen kilden) at fedre kan bringe videre genet for å få toeggede tvillinger til sine døtre. Det er altså ikke skråsikkert at det kun er fra mor man arver muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske interessant det med tvillinger og arvelighet. Enkelte forskere (tror det var noen svenske) har funnet ut at eneggede tvillinger har ca 100%større sjanse enn andre for selv å få eneggede tvillinger. Jeg har også lest (kan ikke finne igjen kilden) at fedre kan bringe videre genet for å få toeggede tvillinger til sine døtre. Det er altså ikke skråsikkert at det kun er fra mor man arver muligheten.

Det er vel alltid sånn at de lærde strides ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen. Det ser ikke ut til at jeg ble så mye klokere av det, det er visst forskjellige meninger om dette emnet blant fagfolk. Finnes det ikke noe statistikk på området? Burde jo egentlig være mulig å finne ut av dette, er dere ikke enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Du sier;

" Tendensen til å få både to-og eneggede tvillinger er tildels arvelig, uten at jeg kan si noen om % sjangse for at dette skal skje når man har tvillinger i familien."

Min gynekolog sier at det kun er snakk om arvelighet der det er toeggede tvillinger, og at det her også er snakk om arvelighet på morssiden.

Man arver altså evnen til at det løsner flere egg under eggeløsningen.

At et egg derimot deler seg og blir til eneggede tvillinger, er "et av kroppens mest vellykte feil", om man kan si det sånn.

Dette forklarte min lege meg svært grundig da det var snakk om tvillinger hos meg, og særlig fordi min mormor er en toegget tvilling.

Jeg beklager at jeg muligens har uttalt meg litt ukorrekt. I en av mine bøker står det, som du sier at ved to-eggede tvillinger er det en viss familiær disposisjon, både fra morens og farens side (Knut Bjøro, tidl. prof.Rikshospitalet). Jeg har forstått det slik at dette også gjalt eneggede tvillinger. Jeg skal imidlertid undersøke dette nøyere og kommer således tilbake til saken.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...