Gå til innhold

Skatteprosent som enslig forsørger?


Line

Anbefalte innlegg

Jeg betaler 30% skatt av egen fri vilje, i håp om å få igjen en del på skatten til neste år. Jeg er alenemor til tre, og har ikke annen inntekt enn de stønadene jeg får, samt farsbidraget. Det utgjør vel sånn ca 170 000 tilsammen i løpet av dette året.

Jeg får 7918 kroner i måneden i overgangsstønad, og ca 5500 i farsbidrag... barnetrygd og kontantstøtte er vel ikke skattepliktig.

Er det noen som har den minste peiling på reell skatt for meg, og hvor mye jeg evt. kan forvente meg å få igjen på skatten til neste år...?

*Håpefull* ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du bare trukket 30% skatt av overgangsstønaden i 10,5 mnd, er nok det forlite. Vet ikke om de nå trekker skatt av bidrag før du får det utbetalt; det er iallfall 28% (?) skatt av bidrag. Men står de ikke forventet skatt på skattekortet du fikk tilsendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare at jeg betalte 7 % på overgangsstønad , omsorgslønn etc , og fikk tilbake ca 20 000; hvert år...

Men jeg hadde gjeld på hus og etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fradrag har du da ? Gjeldsrenter ? Barnepass ?

Du må betale 7.9% bruttoskatt på overgangsstønaden. Så trekker du fra minstefradrag ( tror det er ca. 40 000) og klassefradrag i klasse 2 (tror det er ca. 50 000). Dessuten ett minstefradrag (4000) i barnebidraget pr. barn.

Det skulle gi deg ca. 68 000 netto, som du må skatte 28 % av. Det skulle gi ca. 26 000 i skatt pr. år, fordelt på 10.5 måneder blir det ca 2500 i måneden. Det vil si mer enn 30%.

Muligens kommer du inn under reglene for skattebegrensning, men disse kan jeg ikke i detalj. Isåfall blir regnestykket et helt annet. Sjekk med ligningskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likningsfunksjonær

Det er riktig som Atene har regnet ut under her, Men du har rett til skattebegrensning pga. at du har overgangsstønad.

Når nettoinntekten din er mindre enn ca 78000 så blir din skatt kr 0,- og da får du tilbake alt med renter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fradrag har du da ? Gjeldsrenter ? Barnepass ?

Du må betale 7.9% bruttoskatt på overgangsstønaden. Så trekker du fra minstefradrag ( tror det er ca. 40 000) og klassefradrag i klasse 2 (tror det er ca. 50 000). Dessuten ett minstefradrag (4000) i barnebidraget pr. barn.

Det skulle gi deg ca. 68 000 netto, som du må skatte 28 % av. Det skulle gi ca. 26 000 i skatt pr. år, fordelt på 10.5 måneder blir det ca 2500 i måneden. Det vil si mer enn 30%.

Muligens kommer du inn under reglene for skattebegrensning, men disse kan jeg ikke i detalj. Isåfall blir regnestykket et helt annet. Sjekk med ligningskontoret.

Takk for svar!

Sitter og prater med ei dame i Skattedirektoratet i dette øyeblikk, men hun er det søren ikke mange ordene å få ut av...hun sitter og leser seg til svarene, høres det ut som, og bare nøøøøøler når jeg spør.

Blir nok ikke klokere enn jeg var fra før, med unntak av det du sa :)

~~~~~~~~~~~~~~

Tja...satt i telefonen i nesten tjue minutter med hun der "fintrønderen" (Verste jeg hører er trøndere som legger inn bokmålsord, og har det samme gamle tonefallet...), og det eneste hun fikk somlet seg til å si helt på slutten, var at jeg får sende en skriftlig henvendelse til Likningskontoret. Hun kunne ikke hjelpe meg. Enn om hun kunne sagt det helt til å begynne med, da?! Han på Likningskontoret satte meg over til en saksbehandler, som ba meg kontakte Skattedirektoratet.

Byråkrati på sitt beste....jeg gir opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Sitter og prater med ei dame i Skattedirektoratet i dette øyeblikk, men hun er det søren ikke mange ordene å få ut av...hun sitter og leser seg til svarene, høres det ut som, og bare nøøøøøler når jeg spør.

Blir nok ikke klokere enn jeg var fra før, med unntak av det du sa :)

~~~~~~~~~~~~~~

Tja...satt i telefonen i nesten tjue minutter med hun der "fintrønderen" (Verste jeg hører er trøndere som legger inn bokmålsord, og har det samme gamle tonefallet...), og det eneste hun fikk somlet seg til å si helt på slutten, var at jeg får sende en skriftlig henvendelse til Likningskontoret. Hun kunne ikke hjelpe meg. Enn om hun kunne sagt det helt til å begynne med, da?! Han på Likningskontoret satte meg over til en saksbehandler, som ba meg kontakte Skattedirektoratet.

Byråkrati på sitt beste....jeg gir opp!

Nei, ikke gi opp !

I veiledningen til selvangivelsen står det at det skal finnes en egen brosjyre om skattebegrensning. Bestill og les.

Med så uvitende ligningsfunksjonærer risikerer du jo at du ikke får det, selv om du har rett til det. Så kjenn dine rettigheter selv, så kan du passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...