Gå til innhold

Gravid?


Gjest Adelin

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en skjønn liten gutt for 5 mnd siden. Da han var 7 uker begynte jeg på mini pillen Conludag. Jeg har fullammet gutten helt til nå, har nettopp begynt med litt grøt. Når er det normalt å få tilbake mensen? Mini pillen skal jo tas til samme tid hver dag, men jeg må innrømme at det har hendt at jeg har glemt den, har tatt den hver dag, men gjerne til litt forskjellige tider. Nå har jeg plutselig fått panikk for at jeg kan være gravid igjen, er det stor mulighet for det? Tør nesten ikke ta en test!!! Jeg har trodd et par ganger at jeg har fått mensen, men så har det bare vært litt blod og så har det stoppet helt opp igjen. Er det veldig viktig at mini pillen tas til nøyaktig samme tidspunkt hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Ja, det er rimelig viktig at minipillen tas til samme tid hver dag. Innenfor tre timers avvik mener jeg å huske. Ellers fikk ihvertfall ikke jeg tilbake mensen før han var åtte måneder. Og da hadde jeg ikke ammet siden han var fem. Og det var ikke mye melk jeg hadde da heller. Så det beste er å ta en tur tilapoteket, og satse på at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rimelig viktig at minipillen tas til samme tid hver dag. Innenfor tre timers avvik mener jeg å huske. Ellers fikk ihvertfall ikke jeg tilbake mensen før han var åtte måneder. Og da hadde jeg ikke ammet siden han var fem. Og det var ikke mye melk jeg hadde da heller. Så det beste er å ta en tur tilapoteket, og satse på at det er greit.

Puh....! Jeg tok mot til meg og gikk på apoteket, og heldigvis .....jeg er IKKE gravid! Så nå kan jeg slutte å bekymre meg og heller kose meg med lillegutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ganske sjelden man får mensen igjen før det har gått 6 mnd. etter en fødsel. Forutsetningen er at man fullammer, også om natta. Ja, det er svært viktig at minipillen tas regelmessig, enten på morgen eller kveld. Minipillen er det mest upålitelige av våre prevensjonsmidler, så hvis det er svært viktig for deg å ungå svangerskap, bør du kanskje vurdere noe annet, f.eks. kondom. Senere, når du er ferdig med å amme, er vanlige p-piller det beste.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...