Gå til innhold

hjerterytme og feber hos barn

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 1/2 år har blitt forkjølet og fikk i kveld høy feber (40). Ettersom hun er prematurfødt (26 uker) med BPD og litt Astma besvær ved infeksjoner pleier jeg å lytte på henne når hun blir syk. Når jeg lyttet på henne nå i kveld har hun selvsagt høy hjertefrekvens, men det jeg stusset litt over var at det høres ut som om hjertet tar seg en liten "pause" noen ganger i minuttet. Det er korte pauser og de to første slagene etter pausen går litt saktere før takten igjen øker og blir jevn. Jeg har aldri hørt dette før og ble derfor litt engstelig. Hun var hos cardiolog til ecco dopler undersøkelse for et halvt år siden på grunn av at ØNH legen kunne høre en bilyd i forbindelse med en tonsillectomi. Alt så imidlertid bra ut og cardiologen kunne ikke lenger høre noe bilyd. (hvis det er av betydning ble hun ductus lukket 3 uker gammel)

Er dette noe jeg bør få sjekket ut, eller skyldes det rett og slett feberen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61230-hjerterytme-og-feber-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Tobie.

Alle barn har uregelmessig hjerteaksjon, noen av dem i meget stor grad. Ofte kommer det løp av hurtig puls, andre ganger er det rikelig med ekstraslag, og innimellom kan det oppstå pauser i hjerteaktiviteten. Alle disse fenomèn er normale hos småbarn, og det er ikke grunn til engstelse p.g.a. dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...