Gå til innhold

Ikke tenkt tilfelle lenger


Gjest Annonym denne gang

Anbefalte innlegg

Gjest Annonym denne gang

Jeg viser til følgende innlegg

"Et tenkt tilfelle

La oss si at en person for noen måneder siden har fått redusert sin uførepensjon fra 100% til 70%. Vedkommende har ordinær lønn for 30%.

Vedkommende har vel da ikke lov til å tjene noe utover dette på 1 år etter at uførepensjon er endret. Har jeg forstått det rett da?

Men - hva skjer dersom vedkommende likevel tjener noen kroner? Blir man trukket i uførepensjon?

Hvor bør man henvende seg i et slikt tilfelle? Ligningskontoret? Trygdekontoret? Eller andre steder?

Kort sagt: Hva er gangen hvis noe slikt skjer?

Håper på svar! "

Nå er ikke dette et tenkt tilfelle, uførepensjon min er redusert med 25% for ca 1/2 år siden. Det jeg tjener utenom varierer veldig fra måned til måned, og er umulig å forutsi.

Jeg ønsker å fortsette med dette da det gir meg veldig mye.

Hvordan bør jeg konkret gå fram her? Jeg ønsker jo at ting skal være riktig..... Hvem bør jeg kontakte først og sist? Det er jo ikke snakk om så store summer enda, men det kan jo bli....

Kan nevne at dette har pågått i ca 2 mnd og at det er et seriøst firma jeg "jobber" for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta kontakt med trygdekontoret ditt, og få de til å hjelpe deg med dette. Jeg har akkurat vært meddommer i en sak der en som var uføretrygdet 50 % hadde kommet over det beløpet han hadde lov til å tjene. Det dreide seg ikke om så veldig mye, og dette var på slutten av året.

Dette kom ikke fram i trygdekontorets papirer før likninga var klar i september året etter. Uføretrygden hans ble stoppet på dagen - og han måtte tilbakebetale beløpet fra måneden etter han oversteg inntekstgrensen og fram til likninga var klar.

Huff - dette blir en rotete forklaring - poenget mitt er at selv om han var over beløpsgrensa si i to måneder, ble hele trygdebeløpet hans etter han første gang var over, regna som juks. Altså: han måtte ikke bare betale tilbake det beløpet han hadde fått for mye i trygd, men hele beløpet. Han ble dømt for grovt bedrageri.

Jeg mener ikke å skremme - men trygdekontorets regler virker litt skremmende og utilgjengelige for meg, så jeg vil råde deg til å ta kontakt med din saksbehandler snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Du må ta kontakt med trygdekontoret ditt, og få de til å hjelpe deg med dette. Jeg har akkurat vært meddommer i en sak der en som var uføretrygdet 50 % hadde kommet over det beløpet han hadde lov til å tjene. Det dreide seg ikke om så veldig mye, og dette var på slutten av året.

Dette kom ikke fram i trygdekontorets papirer før likninga var klar i september året etter. Uføretrygden hans ble stoppet på dagen - og han måtte tilbakebetale beløpet fra måneden etter han oversteg inntekstgrensen og fram til likninga var klar.

Huff - dette blir en rotete forklaring - poenget mitt er at selv om han var over beløpsgrensa si i to måneder, ble hele trygdebeløpet hans etter han første gang var over, regna som juks. Altså: han måtte ikke bare betale tilbake det beløpet han hadde fått for mye i trygd, men hele beløpet. Han ble dømt for grovt bedrageri.

Jeg mener ikke å skremme - men trygdekontorets regler virker litt skremmende og utilgjengelige for meg, så jeg vil råde deg til å ta kontakt med din saksbehandler snarest.

Enig med vida, er det noe de er strenge med så er det folk som går over inntektsgrensa! Og de kan gjerne se måned for måned, så her må du snarest ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annonym denne gang

Du må ta kontakt med trygdekontoret ditt, og få de til å hjelpe deg med dette. Jeg har akkurat vært meddommer i en sak der en som var uføretrygdet 50 % hadde kommet over det beløpet han hadde lov til å tjene. Det dreide seg ikke om så veldig mye, og dette var på slutten av året.

Dette kom ikke fram i trygdekontorets papirer før likninga var klar i september året etter. Uføretrygden hans ble stoppet på dagen - og han måtte tilbakebetale beløpet fra måneden etter han oversteg inntekstgrensen og fram til likninga var klar.

Huff - dette blir en rotete forklaring - poenget mitt er at selv om han var over beløpsgrensa si i to måneder, ble hele trygdebeløpet hans etter han første gang var over, regna som juks. Altså: han måtte ikke bare betale tilbake det beløpet han hadde fått for mye i trygd, men hele beløpet. Han ble dømt for grovt bedrageri.

Jeg mener ikke å skremme - men trygdekontorets regler virker litt skremmende og utilgjengelige for meg, så jeg vil råde deg til å ta kontakt med din saksbehandler snarest.

Hvilke spørsmål kan jeg vente meg når jeg kommer på trygdekontoret?

Bare så jeg er litt forberedt.... vil liksom ikke stå der uten å kunne svare for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke spørsmål kan jeg vente meg når jeg kommer på trygdekontoret?

Bare så jeg er litt forberedt.... vil liksom ikke stå der uten å kunne svare for meg.

Jeg vet ikke helt hva slags spørsmål du kan komme til å få, men mitt inntrykk ar at hvis du forklarer situasjonen, gjør de det de kan for å finne den løsningen som er best for deg.

De er jo glade for at du kommer med dette selv, før det ev. blir en "snuskesak". Det viser at du følger med, og ikke er interessert i å svindle noen. I tillegg viser du jo en positiv holdning ved faktisk å ville jobbe.

Lykke til, ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hvilke spørsmål kan jeg vente meg når jeg kommer på trygdekontoret?

Bare så jeg er litt forberedt.... vil liksom ikke stå der uten å kunne svare for meg.

Det beste du kan gjøre er å ikke vente på spørsmål. Begynn du, forklar situasjonen, at du har mistolket reglene, og at du nå har fått andre opplysninger, forklar hva du har tjent, hvorfor det har blitt sånn etc. Har du flaks møter du en som blir glad for at du viser vilje til å ordne opp og sier "vi ser året under ett".

Er du uheldig møter du en som vil ta fra deg pensjonen og knapt hører på argumentene dine. Da er det viktig at du ikke går i harnisk, men forholder deg saklig uansett hvor ubehagelig det kan bli. Prøv om mulig å blidgjøre. Hjelper ikke det, kommer du heller med skriftlige argumenter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med vida, er det noe de er strenge med så er det folk som går over inntektsgrensa! Og de kan gjerne se måned for måned, så her må du snarest ta kontakt!

Oj. Jeg er på rehabiliteringspenger . I fjor så tjente jeg en månte en tusenlapp på en jobb jeg gjorde for noen. Betyr det at de kan kreve alle pengene jeg har fått tilbekebetalt?? Og hva skal jeg da leve av videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Oj. Jeg er på rehabiliteringspenger . I fjor så tjente jeg en månte en tusenlapp på en jobb jeg gjorde for noen. Betyr det at de kan kreve alle pengene jeg har fått tilbekebetalt?? Og hva skal jeg da leve av videre?

Tusen kroner fra en oppdragsgiver er svjv skattefritt (så sant du ikke er selvstendig næringsdrivende), trenger da ikke oppgis på ligningen og blir dermed ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...