Gå til innhold

Åpning på livmor.


Gjest testdummy

Anbefalte innlegg

Gjest testdummy

Jeg fødte for 10 måneder siden, og på 6 ukers kontrollen fikk jeg beskjed om at alt var i orden.

I forbindelse med jakten på eggløsning har jeg kommet over noe som kalles livmortappmetoden. Dvs. man skal kjenne etter på tappen og lære seg hvordan den er fra tid til annen.

Har nå gjort dette i underkant av to uker. Det jeg har funnet ut er at jeg har såpass åpning at jeg kan få en finger inn der.

Det stod at dette skulle være et tegn på at man har eggløsning, men at dette bare skulle vare de tre dagene rundt e.l. Ellers skulle det kjennes ut som en nesetipp.

Kan åpningen ha sammenheng med at jeg ammer, eller burde jeg få det sjekket ut før jeg begir meg ut på en ny graviditet?

På forhånd takk for svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der har jeg aldri hørt før, men det er slett ikke umulig at det kan ha noe for seg.

Det jeg derimot har hørt opptil flere jordmødre si, er at når man har født en gang, vil man alltid ha en åpning på rundt en cm, hvilket tilsvarer "en finger".

Jeg hadde en cm åpning på en av de siste overtidskontrollene mine, og ble så glad da jordmora fortalte meg det. Men det var før hun sa at jeg mest sannsynlig hadde hatt denne åpningen hele tida etter første fødsel...

Men du får prøve å være litt mer aktiv i de periodene du merker dette selv, og se om noe skjer ;)

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når man har født en eller flere ganger, blir aldri livmorhalsen/tappen lukket på samme måte som den var før første svangerskap. Den ytterste delen, som du selv kan kjenne vil ha en liten spalte av en åpning. Lenger opp vil den være helt lukket. Det er ikke unormalt det du kjenner, og det er ingen grunn til å få det sjekket før du evt. går inn i et nytt svangerskap. Amming har ingen ting å si i forhold til denne åpningen.

Hvis du skal kjenne etter på livmortappen hvorvidt du har eggløsning elle ei, bør du heller kjenne etter konsistens. Under eggløsning, er den litt bløtere. Ellers vil man i denne perioden også merke mer tyntflytende, blank utflod.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...