Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten -hva gjør jeg ?


Gjest tAUSHETsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest tAUSHETsplikt

For 6 uker siden fødte jeg et barn som viser seg har store hjerneskader. Pga dette har jeg fått store problemer med min egen psyke.

Har fremdeles ikke klart å "knytte" meg til barnet og føler at det ikke er min unge. Jeg sliter skikkelig og vet jo at det er galt.

Har ikke snakka med noen om hvordan jeg føler det......utenom helsepersonell. Orker ikke fortelle vennene mine at jeg ikke takler min egen unge og helst vil ha henne i fosterhjem.

Men saken er nå at en venninne har fått et direkte spørsmål fra en bekjent om det virkelig er sant at jeg ikke vil ha noe med ungen min å gjøre. Og hvor fæl jeg måtte være dersom det var tilfelle......

Så nå sitter jeg her og lurer på hvordan noen har fått visst dette. For det kommer ikke fra meg. Og som sagt så er det KUN helsepersonell jeg har snakka med om den saken.

Er ikke dette et brudd på taushetsplikten i såfall og hva gjør jeg med saken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest janick

Alle foreldre reagerer forskjellig på slike ting. Å få et handikappet barn er uansett en traume.

Mennesker som ikke kan klare å sette seg inn i din situasjon, vil nok helt sikkert stå på utsiden med alle de riktige svar. Hva vet vel de?

At du ikke klarer å takle at du har fått et så hendikappet barn, er ingen uvanlighet.

Du skal ikke være nødt til å gjemme deg fordi du ikke vil oppdra ditt eget barn som vil kreve deg 100% døgnet rund. Det er du som skal ta deg av barnet ikke alle de bedrevitende utenfor.

Du reagerer helt normalt, også om du skulle velge bort den daglige omsorgen for barnet ditt. Bare du vet hvor mye du makter å engasjere deg.

Det skal du ikke gjemme deg bort for.

Du skal ikke unnskylde deg for det. Det er ditt liv og ditt valg. Ikke innvolver mennesker som ikke kan se ditt synspunkt. Du kjenner utsiktene for ditt barn og deg selv. Arbeid ut fra det ståstedet. det er faktisk det mest reelle, enten det er slik eller slik.Du kan ikke gjøre mer enn du klarer.

Om det er noen taushetsplikt som er brutt vet jeg ikke,du må vel prøve å finne ut hvor kilden stammer fra.Arbeid ut fra det, og om du da mener at det er kommet fra helsepersonellet, ja da er det taushetspliktsbrudd.

Ingenting skal diskuteres angående pasienter, til utenforstående. Hvis det er diskutert utenfor sykehuset at du ikke vil ha barnet ditt, så er det jo brudd på taushet. Sjekk kilden, så vil du vel finne svaret også.

Ønsker deg lykke til i dine valg. Uansett hva du velger, så vil du i utgangspunktet, for deg selv og barnet, velge riktig.

Ta ditt valg uavhengig av dine venner eller naboers tanke. Det er jo du som skal leve med valget ditt.

Stol på deg selv. Ta tiden til hjelp, og lytt til din indre stemme. Vær trygg på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å gi degselv og barnet mer tid. 6 uker er ikke mye. Bli kjent med dette lille nurket ditt. Det er mange som føler som deg den første stunden.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at barnet ditt er handikappet!

Jeg vil bare fortelle deg at når noen får et handikappet barn, og spesielt hvis det er store problemer, går ofte det ryktet om at mor ikke vil ha noe med barnet å gjøre, ikke kan knytte seg osv. Uvist av hvilken grunn. Det kan komme som et spørsmål ved første gang: greier hun å knytte seg/vil hun ha noe med barnet å gjøre? For at den neste sier det bekreftende. Så det trenger ikke å være helsepersonell som har brutt taushetsplikten sin. Selvfølgelig kan det være det.

Lykke til med tilknytting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...