Gjest Astma22 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Bruker på nåværende tidspunkt en beta2-agonist (bricanyl) pga allergisk astma. Har også prøvd efedrin før, og dette fungerte veldig bra men gav mye bivirkninger. Jeg bruker altså en Bricanyl pulverinnhalator (0.25mg/dose) nå, og har merket endel ekle bivirkninger hvorav de fleste er relatert til hjerte. I dag (andre dagen jeg bruker bricanyl) tok jeg 0.50mg om morgenen, 0.50mg etter lunsj og 0.25mg på kveldstid. Dosen om morgenen gikk greit, men den til lunsj og kvelds gav utrolig ekle bivirkninger. Ca 2minutter etter jeg hadde innhalert stoffet, økte pulsen med ca. 16-20slag i minuttet. (Min normale puls ligger på rundt 80 i minuttet). Jeg ble utrolig nervøs, urolig, og fikk nesten panikk. Jeg kaldsvettet i hendene og klarte ikke sitte stille. Pulsen var regelmessig, men jeg har hatt episoder med uregelmessig puls (men da brukte jeg ikke noenting). Bivirkningene begynte å forsvinne etter 15-20minutter. Må si at bricanyl gir like mye bivirkninger som efedrin. Liker egentlig ikke å bruke noen av de, men det er ikke så lett når lungene piper og pusten er tung. Håper du kjenner til disse stoffene og kan svare meg på følgende: 1.Er bricanyl farlig å bruke ? Beta2-agonist stresser jo hjertet, eller ? 2.Hva er tryggest å bruke? Bricanyl innhalator eller efedrin (kanskje litt vanskelig å svare på, men men) 3.Og til slutt, det store spørsmålet... er disse bivirkningene farlig for hjertet? er det farlig for meg å fortsette ? Til informasjon: Jeg har vært plaget med uregelmessig puls før (særlig hvis jeg ikke får nok søvn.. da hopper hjertet ganske ofte og det eneste som hjelper er å legge seg nedpå og ta seg en liten lur). Hjertet mitt ser også ut til å være dårlig til å takle plutselige belastninger (f.eks. fra stillesittende til å plutselig reise meg fort). Normal puls om dagen er ca 80/minuttet, mens om natten kan den være så lav som 64/min. Blodtrykket er normalt (ligger faktisk på grensen til lavt). Røyker ikke, og har ikke noe hjertesykdommer i familien som jeg vet om. Til slutt opplyser jeg om at jeg lider av depresjon (tar ingen medisiner) og litt angst. Takker så meget for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61448-bricanyl-efedrin-og-lignende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Astma22 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Altså... har endel ubehageligheter til vanlig, dvs uavhengig av disse stoffene. -Uregelmessig puls når jeg får lite søvn (men kan også oppstå under en stor fysisk eller psykisk belastning) -Rask hvilepuls (80/min eller høyere) -Pulsen er ikke helt jevn, kan slå fortere noen sekunder og senere noen sekunder. -Hvis jeg sitter stille og slapper av, og plutselig reiser meg.. så blir jeg svimmel og føler at hjertet ikke "henger med" (med andre ord: treig i å aksellerere). Må stå stille noen sekunder og vente på at hjertet skal pumpe fortere. -Hvis jeg jogger en stund eller løfter tunge vekter, så blir jeg svimmel, kvalm og føler at hjertet raser avgårde. Håper disse opplysningene kommer til nytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61448-bricanyl-efedrin-og-lignende/#findComment-267691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Svar til Asthma22. For å ta dine spørsmål kronologisk : 1. Bricanyl er ikke farlig for ditt hjerte. Det er store individuelle forskjeller på reaksjonen på beta-2-agonister, men de fleste får en viss økning av hjertefrekvensen. Generelt vil efedrin gi mer bivirkninger enn disse agonistene (det finnes flere), og efedrin er nå så godt som ute av asthmabehandlingen. Hos barn brukte man det for endel år siden, men det er avløst av de nye agonistene, alternativt såkalt "racemisk" adrenalin i akutt-fasen. 2 og 3. Begge preparater er "trygge", i den forstand at de så godt som aldri gir alvorlige hjertekomplikasjoner, og i så fall bare hos personer med avansert hjertesykdom. Du sier at du har puls så "lav" som 64 om natten. Dette er heller høyt hos en rel. ung person, idet en normal hvilepuls/søvnpuls hos yngre ofte ligger godt under 50. Slutt å ta puls. Det bygger bare under angstforestillinger om at det skal feile ditt hjerte noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61448-bricanyl-efedrin-og-lignende/#findComment-268915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.