Gå til innhold

Flaggregler - noen som kan forklare meg?


Gjest Flagg

Anbefalte innlegg

Gjest Flagg

Flagget skal ikke henge opp etter solnedgang, det har jeg fått med meg. Men hvorfor ikke? Hvorfor er det så fryktelig at flagget henger oppe 24 t?

stefaren min erger seg hver gang han ser et flagg henge oppe etter sola har gått ned. Har aldri tenkt på hvorfor før. Er det liksom pga respekt for najonen eller hva? Viser man ikke at man elsker landet sitt ved å ha flagget oppe hele tiden?

noen som kan forklare meg flggregler og hvorfor det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regler for ditt, og regler for datt, vettu. Men hvis man vil stå fritt der, kan man bruke vimpel. Da slipper man unna de dumme reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor og hvorfor. Uansett gjelder reglene kun for OFFENTLIGE bygg og flagging. For private er det ikke noe krav, selv om de fleste prøver å følge de vanlige offentlige reglene om heising og haling av flagg.

Noe av grunnen til at en del menn er veldig opptatt av dette er sikkert at dette er veldig viktig i det MILITÆRE !

Hvor regelen kommer fra opprinnelig vet jeg ikke, men antar at flagg kunne hadde en funksjon i dagslys. Siden landene lenger syd i Europa var mer litt mer utviklet enn oss i Norge for noen hundre år siden, så lagde de reglene om kun flagging på dagen og vi importerte disse reglene etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor og hvorfor. Uansett gjelder reglene kun for OFFENTLIGE bygg og flagging. For private er det ikke noe krav, selv om de fleste prøver å følge de vanlige offentlige reglene om heising og haling av flagg.

Noe av grunnen til at en del menn er veldig opptatt av dette er sikkert at dette er veldig viktig i det MILITÆRE !

Hvor regelen kommer fra opprinnelig vet jeg ikke, men antar at flagg kunne hadde en funksjon i dagslys. Siden landene lenger syd i Europa var mer litt mer utviklet enn oss i Norge for noen hundre år siden, så lagde de reglene om kun flagging på dagen og vi importerte disse reglene etter hvert.

Hä?? Gjeld reglane kun for offentlege bygg? Er du sikker på dette, eller har du misforstått?

Ein må da vel kunne ha same reglane for private når det gjeld korleis ein skal oppföre seg i forhold til flagget - greit at dei kanskje ikkje treng å vere forplikta til å flagge på offentlege flaggdagar, men dei kan da i det minste ta ned flagget ved solnedgang / kl 21 osv... Burde vere det minste ein skulle kunne forlange når ein har flagg. Syns no *EG*. For meg er no dette viktig.

Og eg er ikkje mann som har vore i militäret eingong ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...