Gå til innhold

Alenemor?


caspers

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å gå fra min samboer. Det jeg lurer på er om jeg kommer til å klare meg økonomisk. Vi har et barn på 2 år, samboeren min tjener ca. 350 000 i året og jeg ca. 220 000 i året. Vil jeg få overgangsstønad og hvor mye vil jeg ellers få i bidrag og barnetrygd?

Håper noen kan svare meg. Er veldig bekymret for at vi ikke skal klare oss hvis jeg velger denne utveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil neppe få noe særlig overgangsstønad, og det er mulig at det ikke vil lønne seg å motta det lille du evt. får. For hvis du får overgangsstønad, får du bare 30% av det bidraget som overstiger minstebidrag (ca 1100) kroner.

Nåværende bidragsregler tilsier at du får i overkant av 3000 kroner i måneden i bidrag. Men husk at det er skattepliktig. Og at det snart kommer nye regler; IreneG har sikkert en link til de nye.

Så får du en ekstra barnetrygd, ca 850 kroner i tillegg. Og støtte til barnetilsyn med opptil 70% av dokumenterte utgifter. Hvis du har kommunal barnehageplass, blir vel den billigere også, siden inntekten blir lavere.

Men er du sikker på at dere blir enige om at du skal ha omsorgen alene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...