Gjest pettter Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Jeg har en sjelden, progredierende nevrologisk sykdom som medfører at jeg sitter i rullestol pga lammelser. I 1988 (mens jeg fremdeles var oppegående) fikk jeg DVT i høyre ben, og ble da behandlet med marevan i 6 mnd. I januar i år fikk jeg to DVT i det andre benet,og har siden den gang vært behandlet med marevan. Det er svært vanskelig å få innstilt medisinen slik at jeg får den ønskelige INR-verdi,- tiltross for at jeg nå tar 56 tabl i uken har jeg ved de to siste målingene hatt INR på hhv 1,8 og 1,4. I løpet av de mnd jeg har vært behandlet med marevan har jeg vært oppe i det ønskelige nivået (2,5 - 3,5) kun i ca 6 uker. Store deler av tiden har jeg ligget rundt 1,5. Da jeg fikk DVT i januar, sa legen som diagnostiserte at jeg skulle behandles i 6 mnd. Min egen fastlege sier imidlertid at man ved 2.gangs tilfelle av DVT skal behandles resten av livet - og at hun anser det som ekstra viktig fordi jeg sitter i rullestol (og har stadig mindre muligheter til å bevege meg). Jeg skal opereres i maven (urostomi) i august, og vet ikke om det har noe å si for vurderingen av hvor lenge jeg bør behandles. 1. Hvor lenge bør jeg behandles med marevan? 2. Hvis jeg skal behandles mer enn 6 mnd, hvilket nivå skal da INR ligge på? 3. Skal jeg ta spesielle forholdsregler før operasjon. I brosjyren fra sykehuset står det kun at man skal ta halv dose siste 3 dager før operasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61543-hvor-lenge-skal-jeg-g%C3%A5-p%C3%A5-marevan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Svar til Petter. Din fastleges anbefaling om livslang Marevan-behandling er godt i overensstemmelse med internasjonalt aksepterte retningslinjer for personer som har problemer lik dine. To forhold er avgjørende for denne anbefalingen : dine gjentatte dype venetromboser, og det faktum at du p.g.a. ditt handicap og binding til rullestol vil ha ekstra stor risiko for å trombosere på ny. INR-nivået i din situasjon anbefales å ligge på 1,5-2,0, helst nærmere 2,0. Som du vil vite er det store individuelle forskjeller i toleransen for Marevan : noen har en konstant INR på 3 med en ukedose på 6 tabletter, mens andre, som du, må ha mange ganger denne dosen for i det hele tatt å være i nærheten av "terapeutisk nivå". I forbindelse med en operasjon er det for din del helt greit å slippe INR ned til et lavt nivå i forbindelse med operasjonen, og evt. bruke lav-molekylært heparin i dagene etterpå, inntil INR igjen er der den skal være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61543-hvor-lenge-skal-jeg-g%C3%A5-p%C3%A5-marevan/#findComment-268921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.