Gå til innhold

Hvor lenge skal jeg gå på marevan?

Anbefalte innlegg

Gjest pettter

Jeg har en sjelden, progredierende nevrologisk sykdom som medfører at jeg sitter i rullestol pga lammelser. I 1988 (mens jeg fremdeles var oppegående) fikk jeg DVT i høyre ben, og ble da behandlet med marevan i 6 mnd. I januar i år fikk jeg to DVT i det andre benet,og har siden den gang vært behandlet med marevan. Det er svært vanskelig å få innstilt medisinen slik at jeg får den ønskelige INR-verdi,- tiltross for at jeg nå tar 56 tabl i uken har jeg ved de to siste målingene hatt INR på hhv 1,8 og 1,4. I løpet av de mnd jeg har vært behandlet med marevan har jeg vært oppe i det ønskelige nivået (2,5 - 3,5) kun i ca 6 uker. Store deler av tiden har jeg ligget rundt 1,5.

Da jeg fikk DVT i januar, sa legen som diagnostiserte at jeg skulle behandles i 6 mnd. Min egen fastlege sier imidlertid at man ved 2.gangs tilfelle av DVT skal behandles resten av livet - og at hun anser det som ekstra viktig fordi jeg sitter i rullestol (og har stadig mindre muligheter til å bevege meg).

Jeg skal opereres i maven (urostomi) i august, og vet ikke om det har noe å si for vurderingen av hvor lenge jeg bør behandles.

1. Hvor lenge bør jeg behandles med marevan?

2. Hvis jeg skal behandles mer enn 6 mnd, hvilket nivå skal da INR ligge på?

3. Skal jeg ta spesielle forholdsregler før operasjon. I brosjyren fra sykehuset står det kun at man skal ta halv dose siste 3 dager før operasjon.

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Petter.

Din fastleges anbefaling om livslang Marevan-behandling er godt i overensstemmelse med internasjonalt aksepterte retningslinjer for personer som har problemer lik dine. To forhold er avgjørende for denne anbefalingen : dine gjentatte dype venetromboser, og det faktum at du p.g.a. ditt handicap og binding til rullestol vil ha ekstra stor risiko for å trombosere på ny.

INR-nivået i din situasjon anbefales å ligge på 1,5-2,0, helst nærmere 2,0.

Som du vil vite er det store individuelle forskjeller i toleransen for Marevan : noen har en konstant INR på 3 med en ukedose på 6 tabletter, mens andre, som du, må ha mange ganger denne dosen for i det hele tatt å være i nærheten av "terapeutisk nivå".

I forbindelse med en operasjon er det for din del helt greit å slippe INR ned til et lavt nivå i forbindelse med operasjonen, og evt. bruke lav-molekylært heparin i dagene etterpå, inntil INR igjen er der den skal være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...