Gå til innhold

Planlagt keisersnitt på termin?


vef

Anbefalte innlegg

Hvor nært opptil termin er det mulig å få et planlagt keisersnitt? Er det ikke best for barnet å være i magen så lenge som mulig? Er det mulig å avtale at man tar keisersnitt når riene har begynt. (Jeg bor nærme sykehus.) Hva er i tilfellet innvendingen mot å vente så lenge som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok avhengig av sykehuset. Jeg hadde for lavtliggende morkake og hvis den ikke trakk seg opp ville jeg måttet tatt et keisersnitt. På RiTø fikk jeg beskjed om at dette ville bli tatt 2 til 3 uker før termin, alt etter hvor travelt de regnet med å ha det. Jeg synes det er ganske drøyt å planlegge snitt så langt som 3 uker før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når det er snakk om planlagt keisersnitt, vil man helst gjøre det så nært opptil termin som mulig, vanligvis 7-10 dager innen. Da er barnet i praksis fullbårent og klarer seg fint utenfor mors liv. For å administrere en fødeavdeling best mulig er man nødt til å planlegge en del inngrep som må tas på dagtid midt i uken, når det er flest mulig fødselsleger, operasjonspersonale og jordmødre på jobb. Uforutsette ting vil alltid skje, slikt som hastekeisersnitt, tangforløsning osv., og da må man slippe det man har i hendene for komme til i tide. Det ligger i sakens natur, at det som kan planlegges, må komme inn under en plan. De fleste sykehus har begrensede dager hvor de utfører planlagte keisersnitt, ofte midt i uken (tir.,ons,.tors.) så ikke helgen med begrenset bemanning blir overbelastet.

Årsaken til at man tar et planlagt keisersnitt en uke eller to før termin, er at da er det små sjangser for at fødselen har satt i gang av seg selv, slik at man må ty til hastekeisersnitt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...