Gå til innhold

Venninnen din skriver dikt


Zirine

Anbefalte innlegg

men du synes diktene er skitdårlige - alle som en. Hun viser deg det siste hun har skrevet og spør deg hva du syns. Hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde løyet og sagt at det var fint. Og så gitt henne om bok om diktning til jul/bursdag, og håpet på en forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på dikt, og hadde løyet og sagt at det var veldig fint.

Jeg føler ikke at løgnen hadde vært så ille, i og med at jeg og dikt ikke kommer så godt overens i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er helt klart å kamuflere kritikken.

Du kan f.eks bruke fremmedord som de fleste ikke forstår.

- Du: disse diktene er som feces! (alle vet jo at feces betyr 'skit', men det vet jo ikke venninnen din, for hun er jo teit

- Hun (glad og overrasket): nææææh? Synes du???

- Du: ja, som skikkelig GOD feces.

Hun: WOOOOW! Som GOD feces????

Status etter en slik samtale er at begge er fornøyde. Du har fremført din kritikk, noe som gjør deg meget tilfreds, for man sier jo alltid hva man mener. Hun er glad for å ha fått skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på dikt, og hadde løyet og sagt at det var veldig fint.

Jeg føler ikke at løgnen hadde vært så ille, i og med at jeg og dikt ikke kommer så godt overens i utgangspunktet.

Så du mener det ville vært en god trøst å indikere at du ikke klarer å skille et godt dikt fra et dårlig et? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er helt klart å kamuflere kritikken.

Du kan f.eks bruke fremmedord som de fleste ikke forstår.

- Du: disse diktene er som feces! (alle vet jo at feces betyr 'skit', men det vet jo ikke venninnen din, for hun er jo teit

- Hun (glad og overrasket): nææææh? Synes du???

- Du: ja, som skikkelig GOD feces.

Hun: WOOOOW! Som GOD feces????

Status etter en slik samtale er at begge er fornøyde. Du har fremført din kritikk, noe som gjør deg meget tilfreds, for man sier jo alltid hva man mener. Hun er glad for å ha fått skryt.

Kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener det ville vært en god trøst å indikere at du ikke klarer å skille et godt dikt fra et dårlig et? :)

Nettopp! Det er jo trossalt ikke min skyld at dikt generelt ikke faller i min smak, så om jeg sier at et dårlig dikt er bra så betyr ikke det annet enn at jeg ikke forstår en dritt av diktet.

En inkompetent figur kan ikke henges i ettertid for noe han har sagt når det gjelder ting han overhodet ikke har greie på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussi

Da hadde jeg sagt:

Dette var virkelig spesielt. Jeg har aldri vært noe god på dikt, men dette var virkelig anderledes........

Det kan jo tolkes begge veiler, eller??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt henne hvordan jeg opplevde diktet, og forklare hvorfor - ved hjelp av analyse.

Sannsynligvis hadde jeg løyet på meg en del flere kunnskaper om diktanalyse enn det jeg faktisk har.

Det hadde nok blitt bra til slutt, det hjelper med gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har jeg faktisk opplevd. Jeg valgte å fokusere på følelsene bak diktet. Jeg sa ting som:

*flire*

Vel formulert! Som vanlig. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

*flire*

Vel formulert! Som vanlig. ;o)

Nei, så pokker - der ble det sannelig borte igjen.

Prøver igjen: Jeg valgte å fokusere på følelsene bak tiktet, og sa ting som: - Er det slik du virkelig føler det? og - Jeg visste ikke at det var så vanskelig for deg.

Det virket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har jeg faktisk opplevd. Jeg valgte å fokusere på følelsene bak diktet. Jeg sa ting som:

Prøv igjen, uten hermetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg sagt:

Dette var virkelig spesielt. Jeg har aldri vært noe god på dikt, men dette var virkelig anderledes........

Det kan jo tolkes begge veiler, eller??

Mvh

Absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt henne hvordan jeg opplevde diktet, og forklare hvorfor - ved hjelp av analyse.

Sannsynligvis hadde jeg løyet på meg en del flere kunnskaper om diktanalyse enn det jeg faktisk har.

Det hadde nok blitt bra til slutt, det hjelper med gode tilbakemeldinger.

Det kommer hun til å gjennomskue Melaisa. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å vere diplomatisk og seie at ein har litt anna smak i lyrikk enn det hennar stil er...

Ellers kan ein jo dure fram med at det kan vere god terapi å skrive dikt, men at ein kanskje skal halde det i det private og ikkje gå offentleg ut med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer hun til å gjennomskue Melaisa. Tro meg.

Du er jo ikke norsklærer du nei...

Jeg har jo det fortrinnet at jeg uttaler meg om elevenes skrevne arbeider stadig vekk, og det kan være rimelig vanskelig å ligge unna andres også ;-)

Hva med å si at det er litt for pompøst/enkelt/banalt/trivielt/el.l. for din smak...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Jeg prøver å unngå uærlige komplimenter. Hvis jeg blir vist et dikt som jeg enten ikke forstår eller ikke liker, så gir jeg vel uttrykk for at jeg ikke er så kvalifisert til å uttale meg eller at det ikke er min type dikt. Eller jeg unngår helt å kommentere dem.

Men når det er sagt så har jeg vært borti flere her som er virkelig flinke til å skrive dikt - og jeg har kunnet gi ut en del velfortjent ros. Har også laget en diktside for en her :-)

Har imidlertid aldri blitt vist og bedt om å kommentere noe dikt fra en RL-bekjent - har kun vært borti egenkomponerte dikt fra DOLere/Ranglere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...