Gå til innhold

kan jeg ta ibux når jeg er gravid?


Gjest malli

Anbefalte innlegg

Hei dr. Mette Moen.

Jeg er gravid med mitt tredje barn, og er i uke 27.

Bekkenløsningen har plaget meg en stund (fikk diagnosen invalidiserende bekkenløsning da jeg var gravid med nr. 2), og i dag har det vært så ille at jeg holder på å bli gal.

Kan ikke huske om det er tillatt å ta Ibux når det står på som verst? Jeg vil jo selvsagt ikke gjøre noe som har den minste sjanse for å skade nurket, men jeg VERKER SÅ.

Har du noen gode tips? Jeg har liggende en rekvisisjon til fysioterapaut, men har foreløpig ikke benyttet meg av den. Grunnen er at jeg ikke syntes det hjalp noe særlig sist.

Fint med svar i dag, gruer meg til natta (særlig hvis det blir uten Ibux).

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ikke har fått noe svar enda...

Jeg har hørt at man IKKE skal ta Ibux pga at det inneholder et eller annet (husker ikke i farta, var det Abyl-E, tro?) som kan være skadelig for ungen. Da er et bedre med Paracet eller Paracetamol... Du har ingen mulighet til å spørre en nabo om du ikke har det i hus selv da?

Vil forresten tipse deg om å bli rekvirert til manuell terapi, det er en blanding av fysioterapi og kiropraktikk, og det kan faktisk hjelpe veldig godt på bekkenløsning! Du må betale en liten egenandel selv, men det kan være veldig verdt pengene! Selv ble jeg kvitt ei begynnende bekkenløsning da jeg gikk med nr to, og var helt fin resten av svangerskapet...

Håper du får ei god natt!

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har fått noe svar enda...

Jeg har hørt at man IKKE skal ta Ibux pga at det inneholder et eller annet (husker ikke i farta, var det Abyl-E, tro?) som kan være skadelig for ungen. Da er et bedre med Paracet eller Paracetamol... Du har ingen mulighet til å spørre en nabo om du ikke har det i hus selv da?

Vil forresten tipse deg om å bli rekvirert til manuell terapi, det er en blanding av fysioterapi og kiropraktikk, og det kan faktisk hjelpe veldig godt på bekkenløsning! Du må betale en liten egenandel selv, men det kan være veldig verdt pengene! Selv ble jeg kvitt ei begynnende bekkenløsning da jeg gikk med nr to, og var helt fin resten av svangerskapet...

Håper du får ei god natt!

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Hei Line.

Takk for tipsene. Siden jeg ikke fikk noe sikkert svar, turde jeg ikke ta noe i det hele tatt. Gikk og la meg i 2130 tida, da orket jeg ikke mer. Tok med meg en varmeflaske. Det gikk egentlig forholdsvis greitt. Burde nok absolutt forsøke et eller annet med denne bekkenløsningen ja (i svangerskap nr. 2 hadde jeg invalidiserende bekkenløsning).

Ha en god dag.

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra felleskatalogen:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Sikkerhet under graviditet ikke dokumentert. Bør kun gis til gravide når klinisk fordel oppveier ev. risiko. Kontraindisert i tredje trimester."

Med andre ord: Du bør nok finne på noe annet.

Jeg går på vanntrening for gravide med bekkenløsning. Det hjelper veldig godt. Du bør komme deg til fysioterapeut også, om ikke annet for å få råd om hvordan fungere best mulig i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man skal ikke bruke Ibux i siste delen av svangerskapet, det kan føre til for tidlig lukning av et blodkar som er viktig for fosteret. Søk hjelp og råd ang bekkenløsning i pasientforeningen som er en underavdeling av Norges Handikappforbund (jeg har dessverre ikke adressen her).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...