Gå til innhold

Kreftundersøkelse


Gjest En kar

Anbefalte innlegg

Gjest En kar

Hei, jeg så dagsrevyen og leste noen aviser om hvor mange som får kreft. Jeg lurer på hvordan kreft oppdages? Jeg hadde satt pris på om slikt kunne oppdages før det er for sent, men jeg tror ikke at noen av undersøkelsene når jeg en gang annen hvert år går til legesjekk testes for slikt. Så lenge jeg er frisk er det ikke noe problem, men å vite at noe kan bygge seg opp uten at jeg vet om det og ikke vise seg før det er for sent er skremmende. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut Laake, Overlege - spesialist i indremedisin og geriatri

Kreft kan arte seg på mange måter - man kan kjenne kuler, få smerter eller blødninger. Hoste, dårlig kondisjon og vekttap kan også være symptomer på kreft. For å stille diagnosen tidligst mulig, før det utvikler seg symptomer og mens behandlingsmuligheten er best, er det etablert screening-undersøkelser (helsesjekk) for kvinner når det gjelder brystkreft og kreft på livmorhalsen. Det kan med tiden også bli screening-undesøkelser med tanke på kreft i tykktarm og endetarm og prostatakreft. Hvis du er usikker på din egen situasjon, bør du ta en tur til legen for en generell helsesjekk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...