Gå til innhold

For n'te gang...


Maur

Anbefalte innlegg

Kan mammapermisjonen deles opp?

Dvs. at våre 52 uker fordeles slik:

Mor tar de første 40 ukene,

Mor og far deler 6 uker seg imellom,

Far tar 4 uker (pappakvote),

Mor tar de siste 2 ukene.

Er dette lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Ja, dette er lovlig, mulig og politisk ønskelig. For det heter ikke "mammapermisjon"! *vifte med likestillingsflagget* ;-)

Forutsatt at begge foreldre har opptjent rett til fødselspenger er

3 uker før fødsel og de første 6 uker etter fødsel forbeholdt mor, 4 uker er forbeholdt far og kan tas når som helst innenfor den resterende perioden. De øvrige ukene kan foreldrene fordele seg imellom som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er lovlig, mulig og politisk ønskelig. For det heter ikke "mammapermisjon"! *vifte med likestillingsflagget* ;-)

Forutsatt at begge foreldre har opptjent rett til fødselspenger er

3 uker før fødsel og de første 6 uker etter fødsel forbeholdt mor, 4 uker er forbeholdt far og kan tas når som helst innenfor den resterende perioden. De øvrige ukene kan foreldrene fordele seg imellom som de vil.

...fordi de mente atjeg ikke hadde lov til å dele opp min permisjon- dvs at jeg skal jobbe fulltid under pappakvoten for så å ha 2 uker permisjon igjen??? De viste så til at det står i informasjonspapirene at "mors og fars permisjon må tas sammenhengende"....permisjonen er jo sammenhengende TILSAMMEN, men de mente altså at MIN del av den også måtte være sammenhengende.....?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fordi de mente atjeg ikke hadde lov til å dele opp min permisjon- dvs at jeg skal jobbe fulltid under pappakvoten for så å ha 2 uker permisjon igjen??? De viste så til at det står i informasjonspapirene at "mors og fars permisjon må tas sammenhengende"....permisjonen er jo sammenhengende TILSAMMEN, men de mente altså at MIN del av den også måtte være sammenhengende.....?!

Det må da være bare bullshit fra trygdekontoret! Jeg mener, i våre tidskonto-dager?

Synes bare det høres ut som om trygdekontoret deres ikke vil ha så komplisert utregning, jeg.....

Du bør snoke litt rundt for å se om du kan finne ut mere spesifikke detaljer og lov-paragrafer å slå i bordet med. Prøv disse linkene, men belag deg på litt lesing:

http://home.sol.no/~nifskole/arbeidsmiljo/aml-VIII.html

http://www.trygdeetaten.no

På sistnevnte side kan man visst også bestille brosjyrematriell, forstod jeg det som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...